Vi är fortfarande ute och letar hus och har hittat ett som känns bra, det går att göra så det funkar för vår familj.
Badrummet är renoverat troligen under 70-talet med gjutjärnsbrunn och ohygglig inredning (enligt mig). Tanken först var att piffa upp det med eventuellt färg och byte av inredningen för att senare, om ett par år, planera in full renovering då vi kan lägga lite mer pengar då än vad vi kan i dagsläget.
Nu har jag fått mycket mothugg när jag bad om tips på att måla våtrumsmattan (i ett annat forum) och vänder mig därför till er som jag fått så mycket värdefull input från tidigare under vårt letande efter hus.
Huset är byggt -54.
Troligtvis renoverat badrum under 70-talet men det köptes som dödsbo av nuvarande ägare så man är inte säker.
Enda bra duschplatsen i huset, finns en i tvättstugan men där skulle vi behöva sätta in duschkabin för att använda mer än vid enstaka tillfällen.
Inga fuktindikationer enligt säljarens besiktning men följande utlåtande:
"Äldre golvbrunn av gjutjärn förekommer, vilket innebär ökad risk för
läckage. Otätade skruvhål i väggmatta, dragningar i svets på golvmatta
vid radiator rör . Äldre standard".
Det ligger under kategorin "påpekande" och inte under "bör åtgärdas".
Plastmattan har ett par mindre luftbubblor precis runt golvbrunnen och mattan har släppt i ett hörn bredvid toaletten. I övrigt såg vi inget avvikande vid visning.

Är det helt fel av oss att försöka göra det lite fint och köra på med badrummet som det är för att kunna göra en renovering med material som vi vill ha om ett par år eller bör vi satsa på att göra det på en gång trots att vi inte kommer få det som vi vill då? Finns det risker med att måla på golvet och vänta, i så fall, vilka risker?
Bild bifogas för att ni ska få en så bra uppfattning av rummet som möjligt.

Så tacksam om vi kunde få er hjälp en gång till! :) Ge oss all er input så vi kan ta ett bra beslut kring detta hus.
 
  • Renoverat badrum med träinnertak, vita kakelväggar, dusch och brun golvbeläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag älskar duschkabiner för då försvinner alla problem med våtutrymmets skick till ett relativt lågt pris.

I mitt förra hus i Göteborg var det nyrenoverat badrum men jag litade inte på säljaren som lovat att det fanns fotografier på hela renoveringen men det visade sig vara ljug.

Så, in med kabin och problemet löst, badrummet i exakt samma skick när jag sålde 10 år senare.

edit: jag skulle satt kabin i det rum du visar på bild, duscha där med draperi är ingen höjdare tror jag.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag älskar duschkabiner för då försvinner alla problem med våtutrymmets skick till ett relativt lågt pris.

I mitt förra hus i Göteborg var det nyrenoverat badrum men jag litade inte på säljaren som lovat att det fanns fotografier på hela renoveringen men det visade sig vara ljug.

Så, in med kabin och problemet löst, badrummet i exakt samma skick när jag sålde 10 år senare.

edit: jag skulle satt kabin i det rum du visar på bild, duscha där med draperi är ingen höjdare tror jag.
Ja, jag har inget problem att sätta in en duschkabin så länge men jag klarar inte riktigt av färgen på golvet. Vanskligt att måla våtrumsgolv men om det ändå bara är för något år tänker jag att vad som helst är bättre än den där färgen. Kommer även byta ut toa och handfat på en gång.
Om det inte är väldigt mycket bättre att renovera på en gång, en kostnad på 160 000 - 200 00 beroende på om stambyte ska göras och vi behöver köra toan uppe också.

Detta är så svårt! Jag tror jag aldrig varit med om ett svårare beslut än att köpa hus :crysmile:
 
BirgitS
M Marida skrev:
Plastmattan har ett par mindre luftbubblor precis runt golvbrunnen
Det kan bero på att det har funnits vatten under mattan.
M Marida skrev:
Finns det risker med att måla på golvet och vänta, i så fall, vilka risker?
Risken med att måla och annan uppsnyggning är att man skjuter den riktiga renoveringen alltför mycket in i framtiden. Byter man inredning så vill man inte slänga ut den efter några få år och blir då uppbunden av det man köper idag fast när renoveringen väl blir av vill man egentligen ha en annan storlek på kommod, skåp etc.

Man kan komma långt med att stå ut med ett brunt golv genom att lägga in flera badrumsmattor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan komma långt med att stå ut med ett brunt golv genom att lägga in flera badrumsmattor.
Exakt, och man vill ju ha det ändå.
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan bero på att det har funnits vatten under mattan.

Risken med att måla och annan uppsnyggning är att man skjuter den riktiga renoveringen alltför mycket in i framtiden. Byter man inredning så vill man inte slänga ut den efter några få år och blir då uppbunden av det man köper idag fast när renoveringen väl blir av vill man egentligen ha en annan storlek på kommod, skåp etc.

Man kan komma långt med att stå ut med ett brunt golv genom att lägga in flera badrumsmattor.
Vi tänkte göra så att vi köper inredningen begagnat, främst handfat och toalettstol. Verkar vara många som säljer väldigt fräscha saker när de renoverar. Alternativet är att man köper det man vill ha senare så kan man splitta kostnaden på två tillfällen.

Att sätta in en duschkabin och flera badrumsmattor skulle jag kunna acceptera. Det kan vara en vettig kompromiss för oss.

Men i övrigt, är det dumt att skjuta på renoveringen även om det inte finns indikationer på fukt nu? Huset har stått tomt sen början av sommaren när högskolestudenterna flyttade ur.
 
Jag pratade med en hantverkare som sa att om vi har toan på övervåningen precis ovanför kan det vara bra att göra båda samtidigt då det kommer behöva bytas stammar också.
Nu har maken börjat tveka kring huset men vi har någon vecka på oss att fundera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.