Hej,

Vi har ett rum i källaren på ett hus från -68 som ska göras om till kontor, ca nio kvadratmeter. Det gamla uppreglade golvet har vi rivit bort och under fanns ett ojämnt betonggolv.
Hur kan vi på ett enkelt och billigt sätt få till ett hyfsat jämnt golv som är funktionellt, dvs kontorsstol ska kunna rulla och hyllor ska stå rakt? Det behöver inte vara snyggt, har tänkt lägga en heltäckningsmatta på.

Mer info:
Det är hyfsat plant men med flera "toppar" och gropar. Topparna har jag tänkt att slipa ner samtidigt som jag ska slipa bort den gamla färgen på väggarna (som ska målas med silikatfärg). Hur bör jag gå vidare sen?
Flytspackla eller gjuta betong? Behöver det armeras?
Det ska inte isoleras eller läggas någon golvvärme. Se bilderna nedan.

Tack på förhand!
 
  • Ojämn betonggolv inne i ett rum, dammigt och smutsigt, med spår av konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en smutsig, dammig betonggolv med skräp och fläckar nära vitmålade väggar och en träsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov, ojämn betonggolv, närbild, inomhus, grå textur, byggdamm, ljust utrymme, renoveringsarbete under process.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
Primer 3 ggr så det mättar golvet och sen finbetong som görs lite blaskigt så det flyter är nog rätt väg och då blir det ganska plant. Om det strykes med bräda. Flytsackel kostar bra mycket mer och behöver en yta för att hålla.
 
  • Gilla
Thell80
  • Laddar…
Skulle nog börja med att göra mig av med topparna och sedan köra någon form av industrispackel. Kostar väl 200kr säcken men borde inte behöva gå allt för många. Men primer skall du ha som jonaserik skriver. Tror det är lättare om man inte är van att få en hållbar blandning.
 
  • Gilla
Thell80
  • Laddar…
Tack för svaret, låter klokt! 👍
 
T Thell80 skrev:
Tack för svaret, låter klokt! 👍
Industrispackel kräver ingen annan beläggning eller behandling. Om det lutar massor eller vill lägga tjockt skulle jag gå med på finbetong.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tack @BosseHansson, bra info! Ska fundera över dessa alternativ.
 
Har du gjort något åt saken är i samma sits och vill få det plant och tåligt
utan att. Bygga för mkt på höjden
 
Jag har gjutit in golvvärme slingor med industrispackel. Men ser inga problem med att lägga bara 3mm om det är det som det är frågan efter. Mindre blir svårt att få det flyta ut jämt tycker jag som amatör.
 
B BosseHansson skrev:
Jag har gjutit in golvvärme slingor med industrispackel. Men ser inga problem med att lägga bara 3mm om det är det som det är frågan efter. Mindre blir svårt att få det flyta ut jämt tycker jag som amatör.
Ok kan man slipa av det eller måste man få till en jämn yta direkt?
 
A Arne999 skrev:
Ok kan man slipa av det eller måste man få till en jämn yta direkt?
Ja precis. Jag har valt lägga på betongimpregnering för lättare hålla det rent sen. Då kan jag även lägga klinker direkt på det om jag senare skulle vilja.
 
Här är de bara att spackla golvet om de skall vara slätt å fint för bästa resultat , är plattan isolerad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.