Jag skulle vilja ”snygga till” vår öppna spis. Min förhoppning är att få till släta och jämna ytor. Vad tror ni är bästa alternativet? Kan man lägga enkelt lägga på eldfast bruk eller liknade? Tack för era tips!
 
  • En tom öppen spis med tegelstenar och sotiga spår på insidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riv ur fogarna (inne i spisen) 1-2 cm djupt.
Vattna ordentligt i flera omgångar.
Foga med vanligt bruk.
Jag brukar kasta in rätt löst bruk i fogarna, då fäster det ordentligt i teglet.

Tvätta av tvärs över fogarna med fuktig trasa innan det härdat helt.

Låt stå, gärna en månad innan Du eldar, om du nu ska elda. I s f endast små brasor till att börja med.

Är någon sten dålig, så är det bara att borra ur denna och foga in en ny med samma bruk som ovan.




- Gör nåt liknande i min stora täljstensugn på sensommaren. Handlar dock inte om fogning, utan att lägga på en ca 1 cm tjockt värmeskyddande lager på eldstadens väggar.
Använder då eldfast lera med keramikkross.
Detta sker på samma sätt med idogt vattnade på sensommaren. Härdat och torrt till senhösten.
Startar med mycket försiktig eldning under första veckan, i början varannan dag.

Varför? Fastän eldstaden är byggd av täljsten, så blir det viss urbränning av stenarnas yta efter mer än 15 års daglig eldning kalla årstiden.
Räknar med ytterligare minst 30 års eldande, innan det ev behövs byte av någon enstaka sten i eldstaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.