Hej!

Vi har under vintern tillägsisolerat, bytt fönster och satt ny träpanel på vårt hus med byggår 1878. Isolering och virke bygger totalt ut 11 cm från den gamla fasadens yttersta mätpunkt. Vi ville hålla detta till ett minimun för att behålla husets proportioner så långt det var möjligt.

Nu till frågan. Vilken metod ska man använda för att få grunden snygg och också lite varmare ?

Vi kommer att slutsåga panelen nedtill och mätta denna med olja och färg. Därefter monteras en vattbräda nedtill precis som det var original. Grunden ska alltså byggas ut ca 11 cm för att följa med fasaden ut.

Mina tankar går till någon form av isoleringsskiva som sedan putsas. Kan det vara ett alternativ ? Kanske bygga en form annars och "gjuta" med någon isolermassa som kan putsas över ?!

Grunden består av blandade naturstenar och cement/puts och är relativt ojämn. Huset har hel källare under huset.

Bifogar bild.

Tacksam för tips och idéer.
 
  • img021-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img022-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img023-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
ja, man börjar med fixa grunden först. och sen resten. du kan puts utsidan och isolera invändig. du har ju inte många cm att arbeta på nu
 
Redigerat av moderator:
Tack för svaret. Jag förstod kanske inte 100% vad du menar men jag har ju som sagt 11cm som ska fyllas utåt och 11cm puts verkar tjockt. Grunden är ju av den äldre typen som är ska vara bredare än fasaden i övrigt. På ett modernt hus hade man säkert valt att låta panelen "hänga över" grunden utåt men det är helt otänktbart här.

Att isolera inåt känns för mig inte som ett alternativ då jag har fått för mig att det kan bli problem med kondensering och annat då.

/Björn
 
B
jaha såg tunnare ut på bilderna. man kan limma på en isolerskiva och putsa sedan.
 
Hej!

OK - det var något i den stilen jag hade tänkt mig. Jag får ju ta bort all gammal puts först tänker jag mig och se till att ytan är jämn innan skivan ska dit. Har du något tips på skiva eller vet de i bygghandeln vad som gäller ? 70-100mm känns vettigt för att få plats med lim/fästmassa och sedan någon cm puts utanpå ?

/Bjorn
 
Tackar!
 
Ny fråga i samma ämne. Kan man "limma" 50mm cellplast med kalkbruk ? Jag tror att det gamla bruket på grunden är av den typen.

Jag tänker mig att man sedan putsar utsidan av cellplasten med vanligt modernt putsbruk sedan ?

Någon som jgort något liknande och vill dela med sig av erfarenheter ?

Mvh,

Björn
 
Jag tror att man "bultar" 'fast cellplastskivorna med långa spikplugg allvar stora brickor på utsidan. Ett putsnät bultas fast med samma pluggar. Sedan putsar man på det och nätet fungerar som armering.
Du behöver nog bara lapp-laga (ta bort det som är väldigt löst och fyll i med samma typ) grunden under först och se till att det blir hyfsat slätt. Den kommer ju ändå inte att synas.
 
B
nja går nog ej. limmar inte så bra
 
Magnus_Andersson skrev:
Jag tror att man "bultar" 'fast cellplastskivorna med långa spikplugg allvar stora brickor på utsidan. Ett putsnät bultas fast med samma pluggar. Sedan putsar man på det och nätet fungerar som armering.
Du behöver nog bara lapp-laga (ta bort det som är väldigt löst och fyll i med samma typ) grunden under först och se till att det blir hyfsat slätt. Den kommer ju ändå inte att synas.
OK, problemet är att det är så stor mängd naturstenar iblandat i grunden plus att bruket mellan stenarna på vissa ställen är väldigt poröst.

Om man ska limma - vad använder jag då? Jag jämnar givetvis till den gamla muren först med bruk som tål att läggas på kalkbruk.

Mvh,

Björn
 
Varför är naturstenarna ett problem? Med en hilti blir det hål i dem också. Träffar du på löst bruk med borren är det ju bara att borra bredvid. Hur hade du tänkt att lim skulle bära upp en hel putsfasad? Du måste förankra isolering och puts i underlaget. Putsen sätter sig inte själv på cellplasten heller utan du behöver någon armering på utsidan cellplasten.
Jag har inte hört talas om att limma upp en putsfasad, men jag kan ju ha missat nåt...
 
B
man limmar cellplasten. vilket får armering och sedan putsas det.
se arbetsbeskrivning?
 
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.