Vi ska sälja ett hus på landet. Byggt på 60-talet tror jag, renoverat av förra ägare på 90-tal. Mindre trävilla på 100kvm, lugnt, mysigt läge med få grannar, stor trädgård, pendelavstånd till storstad. Vad hade ni fixat inför försäljning? Vad hade varit av värde vid köp?

Vi har påbörjat en renovering innan men tänker om nu när vi inte ska renovera för att själva bo här. Mycket av det vi tänkt göra är ju sådant vi gillar men som inte ger något extra i en försäljning. En hel del tycker jag ändå behöver fixas så det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar.
Det jag och sambon är överrens om är att avloppet som behöver bytas ska göras innan försäljning.
Utan att lista exakt vad som behöver göras, vad skulle ni göra av sådant som kan vara slitet i ett hus? Uppenbara saker som läckande tak hade ju bytts. Standarden är ojämn eftersom några rum i huset är renoverade.
 
BirgitS
Vad som lönar sig att göra varierar mellan olika bostäder och områden så det bästa är att kontakta några mäklare som säljer mycket i området. De bör veta hur köpare resonerar kring olika saker. Strax innan vi skulle sälja huset fick vi en vattenskada i ena badrummet, vi renoverade det badrummet och det var nog inte så att det höjde priset mer än vad renoveringen med firma kostade men att ha ett vattenskadat badrum kunde ha gjort att inga alls var intresserade.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som lönar sig att göra varierar mellan olika bostäder och områden så det bästa är att kontakta några mäklare som säljer mycket i området. De bör veta hur köpare resonerar kring olika saker. Strax innan vi skulle sälja huset fick vi en vattenskada i ena badrummet, vi renoverade det badrummet och det var nog inte så att det höjde priset mer än vad renoveringen med firma kostade men att ha ett vattenskadat badrum kunde ha gjort att inga alls var intresserade.
Absolut. Det var därför jag beskrev förutsättningarna, för att jag är intresserad av att höra hur "riktiga människor" resonerar, baserat på förutsättningarna.
Vi har varit i kontakt med tre mäklare och alla tre säger olika saker. 😂
 
Som köpare hade jag varit tacksam om ni bara bytte avloppet och lämnade resten till mig. Men jag känner ju en del som uppskattar att bara kunna flytta rakt in utan att behöva göra något. Jag gissar att de som helst vill renovera själva är något överrepresenterade här i forumet.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Avlopp och tak är viktiga saker. Så om det är fix så kan köparen renovera i lugn och ro.
Avlopp är ju också tråkigt, då man får gräva upp i trädgården. Så det är ju trevligt att slippa.
I övrigt så tycker jag det är bättre att få fixa själv.

Men sen finns det ju dom som inte kan stava till hammare, så vissa kanske även ser att panel och fönster är ok.
Är skalet bra så borde inte dessa bli avskräckta heller.

Invändigt är bättre att inte göra något, då dom flesta vill renovera efter tycke och smak.
 
I princip inget eller så att det bara är att flytta in. Mellanläge tror jag inte på. Då ska de betala för en renovering som de kanske inte riktigt gillar, och som inte ens är klar.

Är där däremot saker som kan göra att folk drar sig för att köpa. Tex dålig lukt eller liknande. Då hade jah försökt få bort detta.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
O
B BK86 skrev:
Vi ska sälja ett hus på landet. Byggt på 60-talet tror jag, renoverat av förra ägare på 90-tal. Mindre trävilla på 100kvm, lugnt, mysigt läge med få grannar, stor trädgård, pendelavstånd till storstad. Vad hade ni fixat inför försäljning? Vad hade varit av värde vid köp?

Vi har påbörjat en renovering innan men tänker om nu när vi inte ska renovera för att själva bo här. Mycket av det vi tänkt göra är ju sådant vi gillar men som inte ger något extra i en försäljning. En hel del tycker jag ändå behöver fixas så det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar.
Det jag och sambon är överrens om är att avloppet som behöver bytas ska göras innan försäljning.
Utan att lista exakt vad som behöver göras, vad skulle ni göra av sådant som kan vara slitet i ett hus? Uppenbara saker som läckande tak hade ju bytts. Standarden är ojämn eftersom några rum i huset är renoverade.
Jag hade dragit öronen åt mig om jag fick reda på att ”något är renoverat inför försäljning”. Förra lägenheten hade säljaren gjort så. Målat om för att det skulle vara ”fräschare”. Men det var ett sånt sjukt hafsverk att det såg förjävligt ut.

Sen finns det många som tycker det är bra att det är ”färdigrenoverat”. För du kan köpa hus med banklån men måste bekosta renoveringar med kapital.

Slutsatsen är att det går inte att säga riktigt. Allt beror på vilken köpare du hittar.
 
  • Gilla
Spikpickan och 6 till
  • Laddar…
En viktig fråga är också hur "värde ser ut" i området. Är det i glesbygd med låga huspriser så lönar sig renovering aldrig. Om du renoverar för 100 000 så ökar värdet med 25 - 50 000.

Tipeset att konsultera en mäklare tror jag är bra. Men tänk på att mäklaren vill få en snabb och enkel försäljning. Hans jobb blir lättare om huset är renoverat, utan att du nödvändigtvis får speciellt mycket tillbaka av renoveringen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Håller med @hempularen här, om priset är runt 6miljoner+ kan det vara rimligt med större ingrepp men sommarhus brukar gå så billigt att det aldrig riktigt lönar sig. Att gå ner motsvarande kostnad i pris gör nog att försäljningen går smidigare och kanske får in fler budgivare som startar ett litet race. Problemet är väl att man alltid underskattar vad renoveringen kommer att kosta.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B BK86 skrev:
Vi ska sälja ett hus på landet. Byggt på 60-talet tror jag, renoverat av förra ägare på 90-tal. Mindre trävilla på 100kvm, lugnt, mysigt läge med få grannar, stor trädgård, pendelavstånd till storstad. Vad hade ni fixat inför försäljning? Vad hade varit av värde vid köp?

Vi har påbörjat en renovering innan men tänker om nu när vi inte ska renovera för att själva bo här. Mycket av det vi tänkt göra är ju sådant vi gillar men som inte ger något extra i en försäljning. En hel del tycker jag ändå behöver fixas så det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar.
Det jag och sambon är överrens om är att avloppet som behöver bytas ska göras innan försäljning.
Utan att lista exakt vad som behöver göras, vad skulle ni göra av sådant som kan vara slitet i ett hus? Uppenbara saker som läckande tak hade ju bytts. Standarden är ojämn eftersom några rum i huset är renoverade.
Skälv skulle jag gå ner i pris med vad renoveringen av avlopp skulle kosta.
om huset har inte pilats på sen 90- talet är risken att när ni river upp så hittar ni mer och mer och kostnaden sticker iväg mer än vad ni får tillbaka.

Möjligt kan vara att måla om, om nuvarande färgval/tapeter är mörka och kan skrämma mer än ge bra syn.

Sen som det skrevs tidigare är prisklassen av högre belopp så kan en större renovering vara att föredra för att ge ett bättre vy av huset att det är omhändertagen. Men som du beskriver så har man inte gjorts mycket invändigt de senaste 2 decennierna.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
hsd
Jag har sett många som renoverar före försäljning, vet inte om det ger något, sen har nya ägaren rivit ut nästan allt och gjort om
Det måste vara strålande för bygghandeln
 
  • Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B BK86 skrev:
Vi har varit i kontakt med tre mäklare och alla tre säger olika saker. 😂
Det säger nog mest att det är väldigt osäkert vad som lönar sig där du bor och att det inte blir lättare för dig att bestämma dig genom att få in ändå fler olika åsikter..
 
samovar
Utan att veta hur det ser ut så tror jag att fräscha ytskikt gör stor skillnad. I vårat hus tog säljaren in målare som målade alla innerväggar och tak vita innan försäljning från röda / orangea och gula tapeter överallt, det tror jag ökade priset minst 5 ggr vad han betalade för det. I vårat fall var huset 20 år så gick från att skrika 90/00 tal till att kännas mycket modernare. Även om jag själv inte tycker det är särskilt roligt med vita väggar överallt kändes det mer som en blank canvas än renoveringsobjekt. Men som sagt, det beror på förutsättningarna.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gissar att de som helst vill renovera själva är något överrepresenterade här i forumet.
Detta måste ju vara "dagens sanning".

Gå inte runt och tro att du får ett tvärsnitt av befolkningen, genom att ställa en fråga här.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
Fixar man en sak så att den blir ny och fin så kommer allt gammalt runt omkring att se ännu skabbigare ut... Bäst att ha en jämn sunkighetsnivå eller allt perfekt.
 
  • Gilla
slm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.