Murstock översikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstock spricka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstock spricka 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstock rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstock närbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murstocken på bilden finns i ett hus från 30-talet. Av vad jag kan se är den i betong. Den har målats med kalkfärg, "vanlig" färg och har sedan kaklats. Kaklet började sedan lossna beroende på fukt vilket åtgärdats med ett skorstensskydd. Kaklet togs bort helt, och murstocken är nu renskrapad ner till kalkfärgen. Skorstenen är provtryckt och godkänd senast ifjol. Det jag funderar över nu är hur jag renoverar murstocken på bästa sätt. Först och främst sprickorna. Går det med vanligt bruk? När det är åtgärdat, vilken yta är bäst? Kalkfärg? Mest praktiskt vore en vanlig färg med en yta som inte är lika ömtålig och inte släpper kalk.

 
Redigerat av moderator:
Murstocken är troligen inte gjord av betong utan av tegel putsad med kalkbruk.
Knacka bort all lös puts blöt ordentligt med vatten och laga sedan med puts o murbruk C eller KC bruk.
Det går bra att måla muren med vanlig vattenbaserad takfärg men vänta några veckor efter murningen.
 
Skulle använda ren kalkputs och inget med cement i för att bättre parera de rörelser som kan bli i en mustock och som uppenbarligen lett till sprickor.

Skulle inte rekommendera målning med vanlig vattenbaserad färg utan hellre en färg som går ihop med putsen såsom kalkfärg (om du använder ren kalkputs),, silikatfärg eller liknande.

Finns många trådar här på forumet från folk som fötvivlat frågar hur man får bort plastfärg från mustock! Finns inget enkelt sätt!
 
Redigerat:
  • Gilla
Vildappel och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Kan jag använda husfix till detta? Det rekommenderades av färghandeln, och sedan att måla med silikatemulsion.
 
Fungerar bra, har själv använt husfix för murstocken
 
Husfix är cementbaserat, och kommer antagligen inte att hålla så länge på murstocken, då underlaget som sommartorparn säger rör sig en hel del.
 
Så kalkputs är det bästa i det här fallet?
 
jag tycker det beror på vad och hur du vill ha din mur.
Laga med kalkbruk.
Efteråt kan du putsa på med kalkslam Dock kritar det en del så kanske inte så lämpligt o du ofta kommer emot murstocken. Jag målade en murstock med linoljeemulsion, en ganska tjock färg som" håller ihop" de små sandpartiklarna på muren. Blev mycket bra resultat tycker jag. ska se om jag kan fixa en bild i morgon.
 
Kommer murstocken att användas till eldning? I så fall blir det garanterat rörelser.

Jag skulle i så fall undvika husfix. Husfix är visserligen enkelt att hantera. Nackdelen är att det blir stenhårt. Så stenhårt att sprickorna kommer någon annan stans i stället. Omöjligt att knacka bort sådana lagningar.
 
Den kommer att användas till eldning. Lär bli lagat med kalkputs eftersom det verkar vara mest flexibelt och hållbart i det här fallet. Sedan målning med silikatemulsion, på den kalkade ytan.

Vad är den korrekta benämningen på kalkputs?
 
Det finns olika slags kalkputs och sedan kan olika tillverkare ha olika beteckning.

Det ideala är att hitta en puts som liknar den befintliga, men har man inte det ska man ta en som är mjukare än den befintliga, inte hårdare. Jag har använt Kulekalk från Målarkalk till reparationer .

Jag är lite osäker om silikatemulsion funkar på kalkputs eller om man hellre bör ha en kalkfärg. Kolla med företaget som tillverkar putsen, för säkerhets skull.

Det beror också lite på vad skorstenen är målad med tidigare vad som funkar.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.