Jag vill montera in en kamin på nedervåningen i mitt hus (det sitter en på övervåningen) i befintlig murstock..
Murstocken är mellan kök och vardagsrum, det har stått en vedspis i köket en gång i tiden och den kanalen är nu ansluten till den övre kaminen.
Jag ska nu använda en gammal imkanal till min nya kamin.
Öppnade igår upp kanalen för att se om den går ändå ner till golvet, det gjorde den inte...den var pluggad ca 40cm nedanför innertaket..
Öppnade upp en bit ifrån där jag tror att anslutningen till kaminen skulle vara för att ha anslutning bakom kaminen..
Det är väldigt ojämnt murat...funderar nästan på att ha en toppanslutning med böj på fast helst vill jag slippa det.

Är det värt att lägga en massa jobb för att kunna använda anslutning BAK? Ojämna tegelstenar och murbruk i ett öppnat rökkanalsutrymme avsedd för kamininstallation, med synlig blockering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en murstock med synliga tegelstenar och ojämnt murbruk, delvis igensatt kanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad murstock med synlig gammal imkanal och ojämnt murade tegelstenar, förberedd för ny kamininstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murstocken är bara 1 stens bredd i tjocklek mot vardagsrummet där kaminen ska stå..är det vanligt?
På köks sidan är den 2-3 stenar tjock..varför gjorde man så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.