Hej! Är det någon som har tips på hur man kan göra ett 50-talskök mer praktiskt? Vill gärna behålla så mycket av köket som möjligt, hellre än att riva ut och renovera. Samtidigt är vissa delar av köket rätt slitna och överlag är köket inte särskilt praktiskt. Funderar alltså på hur köket skulle kunna moderniseras och samtidigt bevara så mycket som möjligt av det.

Har hittills funderat på att göra följande:

Alternativ 1:
  • Sätta in diskmaskin
  • Montera utdragbara lådor och/eller utdragbara källsorteringskärl under diskbänken (dock är skåpet under diskbänken väldigt slitet och har skeva dimensioner, samt att materialet i skåpets botten och väggar verkar vara fuktskadat och i dagsläget inte går att montera fast något på).
  • Montera expansionsbeslag på kökets alla väldigt tröga lådor. (Förutsatt att delar av antingen lådorna eller skåpen sågas ur för att få plats med beslagen).
  • Göra om de understa skåpen till utdragbara lådor, istället för skåp och då använda skåpsluckorna (med andra beslag) som lådfronter.
Alternativ 2:
  • byta ut hela stommen till vänster om spisen för att enklare kunna sätta in diskmaskin och byta ut den mest slitna delen av köket, samt få mer praktisk förvaring. Men då behålla bänkskivan och diskhon. Helst även behålla lådfronterna/skåpsluckorna och montera dem på de nya skåpen (men inser att det nog är svårt om man vill använda köksstomme från ex. IKEA?).

Skulle bli otroligt glad för tips eller erfarenheter kring detta, eller helt andra förslag på hur man kan uppgradera den här sortens kök! :)

Vintage 50-talskök med vita skåp, diskbänk, och kakelvägg, diskussion om modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollage av ett 50-talskök med förslag på modernisering: planerad plats för diskmaskin, expansionsbeslag och källsortering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är ett fint kök du har och värt att vara rädd om.

När det gäller botten i diskbänksskåpet så ser det ut att vara några tunnare skivor som utgår botten och det går kanske att byta ut dem för att få en botten som det går att skruva fast i någon källsorteringslösning.

Företag som sysslar med att byta ut köksluckor kan sätta in moderna lådor i gamla skåpstommar men jag vet ju inte om de kan tänka sig att anpassa gamla luckor. Det kan nog vara knepigt att själv göra om en överfalsad skåpdörr till överfalsade lådfronter.

När det gäller tröga lådor kan det lösa sig genom att skrapa bort gammal målarfärg, slipa slätt och sen gnida med stearinljus på alla ytor som ska glida mot varandra.

Har du tänkt att göra allt själv eller anlita en snickare?

Själv tycker jag det vore synd att byta ut stommar med hög kvalitet på materialet mot Ikeas stommar som inte är gjorda för att hålla i 50 år. Ikeas underskåp är väl 80 cm höga med 8 cm höga socklar och det kan ju vara svårt att få det att fungera ihop med befintliga skåp och socklar.

Vill du i framtiden få det att se mer ut som 50-tal kan du byta ut de modernare bänkskivorna mot stor rostfri diskbänk resp. laminatskivor med 50-talsmönster, samt ta bort pärlsponten till höger om kylen.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Jag tror mer på alternativ 2 i och med att så pass mycket skall motsvara ett modernt kök. Finns snickerier som lär kunna bygga det du vill ha till relativt konkurrentkfaftiga priser. Sök på forumet.

De 50-60 tals kök jag har skruvat på har varit byggda som en enhet och beroende av gavlarna. Plockas en gavel bort står resten vingligt.

Som BirgitS skriver saknas den stora rostfria diskbänken som var tidstypisk och faktiskt än idag slår moderna kök på fingrarna när det gäller ett arbetskök.

Handtagen brukade vara betsade eller klarlackade. Finns företag som fortfarande säljer den typen av handtag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är ett fint kök du har och värt att vara rädd om.

När det gäller botten i diskbänksskåpet så ser det ut att vara några tunnare skivor som utgår botten och det går kanske att byta ut dem för att få en botten som det går att skruva fast i någon källsorteringslösning.

Företag som sysslar med att byta ut köksluckor kan sätta in moderna lådor i gamla skåpstommar men jag vet ju inte om de kan tänka sig att anpassa gamla luckor. Det kan nog vara knepigt att själv göra om en överfalsad skåpdörr till överfalsade lådfronter.

När det gäller tröga lådor kan det lösa sig genom att skrapa bort gammal målarfärg, slipa slätt och sen gnida med stearinljus på alla ytor som ska glida mot varandra.

Har du tänkt att göra allt själv eller anlita en snickare?

Själv tycker jag det vore synd att byta ut stommar med hög kvalitet på materialet mot Ikeas stommar som inte är gjorda för att hålla i 50 år. Ikeas underskåp är väl 80 cm höga med 8 cm höga socklar och det kan ju vara svårt att få det att fungera ihop med befintliga skåp och socklar.

Vill du i framtiden få det att se mer ut som 50-tal kan du byta ut de modernare bänkskivorna mot stor rostfri diskbänk resp. laminatskivor med 50-talsmönster, samt ta bort pärlsponten till höger om kylen.
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tror mer på alternativ 2 i och med att så pass mycket skall motsvara ett modernt kök. Finns snickerier som lär kunna bygga det du vill ha till relativt konkurrentkfaftiga priser. Sök på forumet.

De 50-60 tals kök jag har skruvat på har varit byggda som en enhet och beroende av gavlarna. Plockas en gavel bort står resten vingligt.

Som BirgitS skriver saknas den stora rostfria diskbänken som var tidstypisk och faktiskt än idag slår moderna kök på fingrarna när det gäller ett arbetskök.

Handtagen brukade vara betsade eller klarlackade. Finns företag som fortfarande säljer den typen av handtag.
Tack så mycket för era tankar och tips!
Hade tänkt försöka göra åtminstone arbetet med lådorna själv, men inser nu att det nog är en bättre idé att anlita en snickare för allt arbete. Håller helt med om att det känns synd att byta ut stommen, samtidigt är det också väldigt sant att att det nog är en smidigare lösning att byta ut stommen eftersom det är så mycket som ska ändras. Hade ingen tanke på gavlarna och hur dom påverkar resten av köket. Tack för den informationen, får ta med det i beräkningen.
Blir nog helt enkelt till att leta snickare och undersöka möjligheter och priser för dom olika alternativen!

Tack också för era tips om bänkskiva i stål eller laminat! Den nuvarande skivan är dock faktiskt laminat (syns nog dåligt på bilden), -Perstorp virrvarr, så den känns ändå lite tidstypisk även fast den är ny. :)
 
BirgitS
M Monstrea_99 skrev:
Tack också för era tips om bänkskiva i stål eller laminat! Den nuvarande skivan är dock faktiskt laminat (syns nog dåligt på bilden), -Perstorp virrvarr, så den känns ändå lite tidstypisk även fast den är ny.
Vad bra!
På bilderna ser den ju helt vit ut.

Lycka till!
 
Hur gick det för dig? Kan man få en uppdatering med lite bilder?🙂 Jag tog mig an ett närmast identiskt kök och gjorde motsvarande alternativ 1. Blev mycket bra må jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.