Hej!

Jag är sedan fem veckor husägare till en 30-talsvilla. Är helt novis och flyttat till en ny stad och har inte så många att fråga.

Matkällaren var inredd med byggplast direkt mot innerväggen, därefter isolering, träreglar, isolering och en gammal träpanel. Jag skulle kunna ha målat om träpanelen och blunda för eventuella problem, men valde att riva allt istället. Så här såg det ut efter att jag rivit.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ena sidan var träreglarna ruttna, annars såg det rätt bra ut. Jag har knackat bort all puts som satt löst. Nu har jag två frågor till er: Kan ni se vad det är för material bakom putsen, det jag kallar betong?
Jag skulle vilja ha vita väggar, antingen silikat eller kalkfärg. Kan jag måla detta direkt på, utan att putsa? Har putsning något annat värde än utseendet? Anledningen till att jag inte vill putsa är att jag inte tror att jag kan göra ett bra jobb själv, och tror att det kan bli dyrt att anlita en murare.
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som lättbetong.

Självklart kan du putsa detta själv. Kolla på lite youtube-filmer innan, om du är osäker. Att putsa en matkällare är ju ett perfekt gör-det-själv-projekt.

På bilderna ser det inte så stort ut? Att anlita en hantverkare för detta kostar nog inte många tusenlappar. Det är nämligen ett jobb som inte tar så lång tid.

Visst kan man måla direkt på betongen, men det blir inte lika snyggt (tycker jag).
 
Det ser ut att vara lättbetong, håller med. Jag har nu skrapat bort det mesta av putsen. C:a 1/3 gick bort av lätt beröring, 1/3 ganska lätt och 1/3 sitter ganska hårt.

Väggytan mäter ca 16m2. Jag skulle vilja se exempel på hur målat lättbetong ser ut, utan puts. Har svårt att googla det. Jag gillar annars konturerna som kan vi ses i tex tunnlar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.