Staffans2000
Hejsan mannar!

Mina matsalsekstolar från femtiotalet (tror jag), har alla gått upp i limningarna och är därför mer eller mindre lealösa.
Hur gå tillväga?

Trasig matsalsstol från femtiotalet med lös sits och synliga limrester, behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan mannar!

Mina matsalsekstolar från femtiotalet (tror jag), har alla gått upp i limningarna och är därför mer eller mindre lealösa.
Hur gå tillväga?

[bild]

Staffan
Kul att du lagar istf att slänga!
Lossa ev. skruvar och knacka isär fogarna med gummiklubba. Där limmet ev. inte släppt kan du dränka med etanol och eller värma med varmluftspistol, det hjälper för benlim men inte modernare pva eller liknande lim. Sedan försiktigt skrapa rent alla tappar och hål och limma om. Spännband runt om med stolen stående på golvet med lite belastning på, så alla ben nuddar golvet, när det torkar är det jag tycker fungerar bäst :)

Edit: Ser inte ut så på dessa stolar men om fogarna är i dåligt skick med dålig passning och mellanrum som måste fyllas kan PU-lim vara en lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Kom inte på nåt bättre sätt än det @nanowire beskrivit ovan, det är så det ska gå till och inget jäkla Karlssons klister vid lagning för då går det aldrig att korrigera, träet kommer gå sönder om en ska försöka ta bort en limning.

Litet tips som kanske är självklart - glöm inte att kontrollmäta avstånden mellan fram- och bakbenet på båda sidorna, lätt att glömma kanske och då kommer stolen för evigt stå och vicka/vingla. Avstånden mellan båda frambenen och båda bakbenen behöver nödvändigtvis inte vara detsamma.

OT, ser ut som ett väldigt snyggt skänkskåp till vänster på fotot :ok:
 
Staffans2000
Maria T Maria T skrev:
OT, ser ut som ett väldigt snyggt skänkskåp till vänster på fotot :ok:
Tackar för tipsen.
Skåpet fick jag gratis. Var utsatt på Blocket för 3500kr. Men ingen var intresserad förutom jag, så kom jag och hämtade det direkt, var det gratis:D. Jag kom. Jag bar. Jag åkte.

Staffan
 
  • Gilla
Sturedotter och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu är stolen demonterad. Vilket lim är bäst vid återmonteringen? Själv skulle jag tagit till PU:lim.

Demonterad trästol med synliga limrester och delar redo för återmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staffan
 
Fisklim
 
Du kan nog inte använda trälim eller fiskliim heller. Jag försökte laga ett par stolar med trälim men det funkar inte att reparera gamla limningar med. Blev epoxilim till slut o nu håller det
 
H Hus-Bonden skrev:
Du kan nog inte använda trälim eller fiskliim heller. Jag försökte laga ett par stolar med trälim men det funkar inte att reparera gamla limningar med. Blev epoxilim till slut o nu håller det
Fisklim, hudlim eller benlim går utmärkt när tapparna ser så där fina ut.
Trälim däremot kommer fästa dåligt om du inte fått bort alla gamla limrester.
 
PeterFalun
ser ut som stolen "Reno" av Bertil Fridhagen för Bodafors
 
Staffans2000
Nu är det färdigslipat och dags för montering eller lackning. Det är frågan. Montera och därefter lacka, eller vice versa?

Staffan
 
Staffans2000
PeterFalun PeterFalun skrev:
ser ut som stolen "Reno" av Bertil Fridhagen för Bodafors
Närbild på en träplanka med texten "Bui" skrivet i bläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
japp. Det är det.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.