Köpte en AEG Best 12X på tradera utan laddare och batteri., säljaren var väldigt tillmötesgående och jag mötte upp honom och hämtade maskinen.
Så jag tror inte han visste om detta och det var inga stora pengar så dörför har jag inte tagit upp saken utan försöker fokusera på problemet.

När jag satte i batteriet och tryckte på knappen så tyckte jag att jag såg vit rök trodde först det var damm för den gick utan problem körde kanske 5 sekunder med knappen intryckt.

När jag provade 5 min senare så välde det ut vit rök och luktade bränt det verkar som det är glapp i motorn, när jag öppnade maskinen så ser jag att lödningar är dåliga mot motorn och kablarna kommit i kläm dock är inte kardelerna blottade.

Jag provade maskinen med batteriet från min hela maskin av samma modell, frågan är om jag kortslöt batteriet ett om det kom rök från motorn av annan anledning.

Kan man renovera denna , chucken och kåpan ser knappt använt ut.
Nån har öppnat maskinen innan ingen tvekan om det.
 
  • IMG_20120209_185618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20120209_185607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla på http://www.maskinskisser.se/ och leta upp de delar som behöver bytas. Kolla sedan pris på dem och avgör om det är värt priset. Reservdelar brukar inte vara dyra såvida det inte gäller själva motorn.

/Jacob
 
Tja, det är ju allmänt känt att all elektronik drivs av rök. Läcker röken ut så fungerar inte elektroniken längre :)

Skämt åsido. Jag har bränt reglerelektroniken bakom tryckknappen i en AEG nätansluten maskin en gång. Det producerade väldiga mängder vit rök. Motorer brukar mer lukta riktigt illa, men inte ryka så farligt om dom är dåliga. Så mitt tips är reglerenheten. AEG/Atlas Copco/Milaukee brukar vara lätta att få tag i delar till till hyffsade priser.

Batteriet borde blivit väldigt varmt om det blev kortslutet.
 
Motorn i min Aeg som jag hade runt jul fick jag motorn att ryka med en tjock vit rök.
Men den luktade väldigt bränt eferåt.
 
dog den helt och hållet?
 
nej jag slutade direkt det började ryka, den gick fint bara den kallnat igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.