Hej!

Som rubriken lyder så är jag i spadtagen på att renovera våran släktgårds ladugård som stått utan djur i nästan 40 år och endast används till förvaring sista tiden.

Ladugården är 35x20m i vinkel och består av hölada, stall och vedboda.

Har många frågor och funderingar hur jag ska gå tillväga, har läst många ämnen här på sidan och blivit riktigt taggad på att börja renoveringen av ladan.

Skicket på ladan varierar kraftigt, höladan är väldigt rak och fin i stommen medans trägolvet och fasaden har tagit skada. Funderar på att byta ut fasaden och gjuta ett golv i halva ytan på höladan, dvs 10x10m och använda som garage för traktor och bilar.

Stallet är byggt i tegel, här är jag väldigt osäker ifall teglet är bärande stomme för den delen, är ett tjockt lager spån på vindstaket på stallet så jag har inte riktigt granskat takstolarna hur dem ligger, ni som är i "branschen", brukar tegel vara bärande i en ladugård som är byggd på 50-talet? Här hade jag tänkt bygga om till verkstad, där man kan skruva i gräsklippare, skotrar etc. På insidan är det putsad tegel där jag tänkte slå upp OSB och gips för att få en finare yta inomhus. Golvet är förövrigt gjutet där redan.

Sista och värsta delen på ladugården är vedbodan. Den har blivit misshandlad under årens gång och väggarna lutar inte åt det hållet dem var byggda för. Kantstenarna lutar utåt och brädfodringen är inte vacker. Detta tänkte jag låta vara till sist, har ingen direkt användning av ytan idag och har som plan att riva det i framtiden och bygga ett varmgarage i anslutning till stallet.

Frågorna som dyker upp såhär direkt är hur ni hade gjort om ni var i min situation. En 27 åring som genom generationsväxling ska ta över släktgården och vill verkligen få den i bra skick.

Som ni ser på bilderna har jag smått börjat slänga 3 generationers "skräp" enligt mig och hårt sparande av pappa.

Mvh, Kraftkung.
 
  • Ett renoveringsprojekt av en ladugård med öppna dörrar som avslöjar en parkerad bil och diverse byggavfall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre del av en gammal ladugård med robusta träbjälkar i taket och några redskap och en släde synliga nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trädäck och skadade väggar i en gammal ladugård med ljus som strilar in genom takbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vedträn och brädbitar på ett slitet trägolv i en förfallen ladugårdsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en gammal ladugård med träbjälkar och en halvgenomskinlig vägg som släpper in ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Byggnaden ser ju som sagt ut att vara i bra skick för att vara ett gammalt uthus.

Teglet i stalldelen är troligen bärande ta några bilder på insidan så är det lättare att avgöra.

Städa och frilägga allt som är skadat som i vedskjulet är väl steg 1.

Om du bara ska ställa bilar och traktor så fungerar det med trägolv också, men det blir förstås bra med betong fast dyrare.

Är det gjuten sockel runt hela ladan eller står det på plintar?
 
Tegelväggarna är nog bärande, ja. I alla fall på långsidorna. Vad skulle annars bära upp taket?

Jag tycker du ska reda ut vad du vill ha byggnaden till. Om du har en isolerad del, tegeldelen, skulle jag satsa på den om den räcker. Ha verkstad där, även för bilar om du skruvar på sådana. Höladan kan du då ha som ett rent kallgarage, möjligen med gjutet golv, men i övrigt som det är – behöver du exempelvis verkligen byta panelen?
 
Den delen jag vill rädda är i fint skick.

Ska åka dit och fota lite idag. Angående teglet och om det är bärande så går det ner likadana "stöttor" uppe på vinden ovan stallet som på de andra delarna av ladugården. Vill dock inte chansa om det är bärande eller inte utan ska försöka repa och fixa det som behövs fixas på teglet. Sedan är det massor av spån på vinden och en gammal murstock som sticker upp från stallet, detta hade jag tänkt ta bort. Sugbil får ta hand om spånet.

Höladan kommer bara vara kallgarage med förvaring, ingen värme där utan blir bara att fixa golvet och fasaden. Tyvärr har den tagit stryk då dels den ligger väldigt oskyddad för väder och vind men även att det har slarvats med målningen.

En annan fråga som dök upp nu under natten när man hade lite att göra på jobbet, har tänkt sätta gips inne i stallet på väggarna, är sliten puts där nu. Eftersom jag inte heller ska ha värme där så behöver man göra nå annat än sätta 45x45 reglar, OSB & Gips?

Tacksam för tips då jag endast har renoverat lägenheter tidigare då detta är helt nytt för mig.
 
Nu har jag undersökt tegelbyggnaden lite mer och den verkar vara i lite sämre skick än vad jag förstod. Spånet som har legat på taket verkar genom åren ha sugit åt sig lite fukt som har förstört innertaket på sina ställen en del. Inne i stallet så ser man att taket är lite böjt, är ändå tydligen uppvägt via nån träbalk på vinden. Borde man ändå ta och stadga upp taket inifrån med en stötta?

Bifogar lite bilder i brist på fantasi hur jag ska göra.
 
  • Skadat takstolssystem i ett stall, med böjda träbalkar och synligt slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av en stallbyggnad som visar skadat innertak med böjda bräder, fuktspår och en stöttande träbalk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat innertak i en tegelbyggnad med fuktfläckar synliga på innersidan av ett böjt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tegelbyggnad med slitet plåttak och garageport, omgiven av diverse föremål och en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Dom ladugårdar/uthus jag sett med spåntak har försetts med tegelpannor.
Byt ut spånet eller byt till annat material , plåt kanske !
 
Spånet ligger på vinden till tegelbyggnaden, har aldrig suttit tegelpannor på ladugården. Eftersom det ska stå kallt kommer jag hyra in en sugbil och ta bort allt spån som ligger på vinden och byta invändigt tak i tegelbyggnaden då nuvarande har fått fukt från spånet.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Spännande projekt! Hur gick det med ladan?
 
3 år senare så har projektet dragit igång på allvar.
Köpet av släktgården går igenom till årsskiftet men har redan börjat med diverse arbeten. Ny panel sitter numer på hela den raka "höladan". Har rivit ut det gamla trägolvet i halva höladan och ska slänga in grus där, kommer enbart bli kallförråd. Ny port på 3x3m är här närsomhelst och ett hål är upptaget för den på ena gaveln.
 
  • Gilla
GT_JT och 1 till
  • Laddar…
Hur satte du panelen? Tog du bort den gamla eller la du ny utanpå? Det vore trevligt att se bilder.
 
  • Gilla
rackel och 1 till
  • Laddar…
Jag tog bort all gammal panel. Den var så rutten undertill samt på vissa ställen där det gamla höet hade legat och fuktat.. Kan försöka fixa fram nån bild, blev lockpanel.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ett belyst enfamiljshus på kvällen med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Etapp 1 av ladugården blev färdig i höstas. Blev 2 nya motorportar från Hörmann samt lite belysning.
 
  • Gilla
GT_JT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.