Hejsan.

Det känns som att man stöter på rätt så mycket skrämselpropaganda när man försöker läsa på vad man får göra själv (detta gäller en bostadsrätt). Men finns det några verkliga skrivna regler att förhålla sig till, jag hittar inget direkt i föreningens stadgar. Vilka moment måste man leja bort? Vissa saker måste vara "fackmannamässigt utfört", men måste man anlita en fackman för detta? Missförstå mig rätt, men läser man på och är noggrann så bör man kunna göra mycket som blir fackmannamässigt utfört själv.

Är i full gång med att renovera ett kök, det blir ett IKEA-kök som ska sitta på den tillhörande skenan.

Väggen som det tidigare köket satt på var enbart gips och reglar 60cc samt en underliggande list som väggskåpen vilade på, det kändes inte alls särskillt stabilt, men beviserligen har det ju hållit. Vi förstärke dock upp väggen med att sätta plywood skivor utanpå gipset för att fästa skåpen i plywooden. Plywooden sitter fäst i befintliga reglar (5 reglar på ena väggen, samt 3reglar i den andra väggen) så det bör ju sitta stabilt tänker jag. Så skenan som skåpen skall hängas på kommer att fästas i reglar samt varannan i plywood med gips under (30cm mellan skruvarna), det hade kanske varit ännu bättre att riva väggen och kortla mellan reglar etc, men visst tusan bör vår lösning hålla? (Det är ett litet kök så det rör sig bara om tre väggskåp med tillhörande överskåp samt ett vägghörnskåp), det känns betydligt stabilare nu än hur det var gjort tidigare iallafall =)

Vidare så hade jag först tänkt att anlita en rörmokare eftersom köksblandaren även skall bytas och jag trodde att det var tvunget att vara böjda kopparrör för att få det hela bra eftersom det behövdes förlängas lite samt att jag trodde att vi var tvugna att ha en diskmaskinsavstängning som monterades på rören. Nu när jag köpt hem blandaren så ser jag att det sitter flexibla "Flexpex-rör" på denna som verkar vara tillräckligt långa för att nå befintliga kopparrörsanslutningar samt så är det en blandare med färdig diskmaskinsavstängningskran, vilket gör att det borde vara ett rätt så enkelt ingrepp. Det sitter ballofix på vattenledningarna, samt så kan vi stänga av vattnet till vår bostadsrätt när vi skall byta blandaren. Är det väldigt kaxigt att ge sig på att byta blandaren själv utifrån de förutsättningar vi har? Något man bör tänka på? Hur mäter jag vilka kopplingar jag måste införskaffa mig? (alltså från Flexpex slangarna till kopparrören). Blandaren är: http://www.bauhaus.se/c-retro-400-koksblandare.html

Jag ska även installera en diskmaskin, detta har jag gjort tidigare så det bör jag klara av en gång till, jag måste förlänga slangarna ca en meter, men det verkar finnas förlängningsslangar. Hur bör jag dra slangarna från diskmaskinen till vattenanslutningen samt till avloppet? Bör man försöka fästa avloppsslangen högt upp på baksidan av bänkskåpen så att den sluttar till avloppsanslutningen? Eller ska man försöka dra kortaste vägen under bänkskåpen? Kanske bör man dra avloppen på baksidan av skåpen, men vattenanslutningen kortaste vägen under skåpen?

En annan fundering gällande diskmaskinen är att vi även ska lägga nytt golv i vårat lilla kök, vi har läst att vissa förespråkar att man bör ha golvet ända mot väggen under skåpen, andra säger att man inte skall ha dem under skåpen. Vi funderar på att göra det sistnämnda, dvs att golvet börjar/slutar vid benen och sedan en sockel som täcker det hela, förutom under kyl/frys samt diskmaskin. Vet någon hur pass mycket man kan justera benen till IKEAS integrerade diskmaskin? Jag vill ju gärna ha samma höjd där diskmaskinen står så att vid ett ev. läckage så rinner vattnet fram. Golvet bygger ca 12mm, (dvs diskmaskinen kommer att stå 12mm högre än övriga bänkskåp) kan man justera benen lika mycket, alltså sänka dem 12mm, så att det blir samma höjd för alla bänkskåp?

Alla eluttag sitter där dem ska, men vi ska nog anlita en elektriker för att koppla in ugn och induktionshällen då det är trefas, samt för att installera en tvättmaskin med "täckt" anslutning.
Vi ska även installera ikeas Omlopp-spot i vitrinskåpen, detta verkar vara busenkelt inbillar jag mig, bara att koppla in sladdarna i tranformatorn och vidare in i en stickkonakt.

Sedan så har vi ett telefonjack i köket idag, kan man koppla bort det och bara kakla över på enklaste sätt eller hur bör man göra? Finns det någon vits att ha dem kvar i dagens mobilsamhälle?

Förutom de allmänna funderingar jag har här ovan, så undrar jag helt enkelt vad måste lejas bort? Vad kan konsekvensen bli ifall man ger sig på att installera IKEAS-spottar samt installera blandaren och diskmaskinen själv? Finns det liksom någon som gjort det själv och fått problem pga. detta? Nu pratar vi om att arbetet är korrekt utfört men att man av någon anledning fått problem med läckage (nu bör det ju inte kunna bli läckage ifall allt är korrekt utfört etc. men ponera att man skulle få besök av Murphy ändå).
 
För det första skall du informera föreningen om du väsentligt ändrar ngt. tex layouten eller installerar fler vitvaror osv - inte om du bara byter skåp och luckor dock kanske (Det kanske du redan har gjort iofs?)

Och vad gäller ändring av vatteninstallationer (om du flyttar avlopp/vatten etc eftersom föreningen har ansvraet för dessa och måste veta detta om det tex skulle bli ngt stambyte osv framöver) och bärande element (här undrar jag om inte bygglov kan behövas också eller iaf en bygganmälan), så måste du få godkänt.

Allt skall alltid vara fackmannamässigt utfört (det betyder inte nödvändigtvis att du måste anlita någon dock, om du har tillräckliga kunskaper själv).

Vad gäller el så får du ju inte göra det själv (förutom direkta byten av uttag/knappar osv), men det lät det inte som du hade tänkt heller. Vatten får du göra själv, kolla med ditt försäkringsbolag, men troligen har dom samma formulering om "fackmannamässigt" - vilket ju egentligen bara betyder att om ngt händer och det i efterhand inte bedöms vara rätt gjort så kan du få minskad ersättning - har du då gjort det själv så finns ingen firma som kan ta den smällen...frågan är iofs hur ofta firmorna tar detta iaf - men det är ett annat ämne..

Telejacket skulle jag dra bort - möjligen behålla det första uttaget i huset (baraföratt) :)

Att installera spottar är väl en gråzon om de är utanpåliggande. Egentligen rä det väl en fast installation, men de flesta gör nog detta själva. Läser du på i instruktionen om säkerhetsavstånd (pga brandrisk om det är hgalogen tex) osv så bör det ju inte vara några konstigheter.

/K
 
Tack för svar.

Jag har informerat ansvarig i föreningen om att vi skall renovera köket och har inte fått några invändningar därifrån, förutom upplysning över att vi måste ha kolfilterfläkt. Inga fasta anslutningar eller eluttag kommer att flyttas på, varken avlopp eller andra vattenledningar eller el. Vattenanslutningarna som kommer upp från golvet kommer ju sitta kvar sedan kommer "Flexpex-slangarna" anslutas till dessa befintliga rör. (Vi kommer ju att byta vattenlås osv, men det måste väl vara okej?).
Kortfattat så sitter väl allt kvar på samma ställe förutom blandaren som flyttas ca 10-15cm till vänster men här räcker ju flexpex rören så inget "ingrepp" behöver ju göras. Ugn och häll sitter på samma ställe, det enda nya som tillkommer är en diskmaskin samt nya skåp med spottar högst upp.

Vi flyttar inget element då vi har förstått att det kan vara lite problematiskt.

Jo, men det är lite så jag tänkte också, hur ofta tar någon fackman på sig ifall det verkligen skulle bli något problem? Läser man på så bör man klara av det mesta själv.

Spottarna är utanpåliggande, http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245179/
bild två samt fyra på ikeas hemsida visar hur vi tänkt göra, det är alltså översta skåpet som har 40cm vitrindörrar där spottarna kommer att sitta. Jag tänker att man antingen drar alla kablar till transformatorn och fäster denna inuti ett av skåpen, alternativt, under skåpet eller en sista lösning att transformatorn får ligga ovanpå skåpet och sedan dra anslutningskapeln bakom skåpen till en stickkontakt. Någon som vet vad som är bäst där? Vi har ju en fjärrkontroll, måste det vara "fri sikt" till transformatorn eller kan den sitta bakom en lucka/list?
 
Då så - då verkar ju det i sin ordning ! :)

Jag brukar köra lite på den teorin också, att skiter det sig brukar fackmännen sällan ställa upp ändå. Och försäkringsstatistikmässigt verkar det ju som om hemmafixare klarar sig bättre i många applikationer (inkl våtrum) än proffsbyggda (!). Ofta är man ju mer nogrann själv än vad en stressad hantverkare är, även om denne är seriös, det viktiga är ju att läsa på så man gör enligt instruktioner och regler (vilket f.ö. många hantverkare ibland verkar dåliga på då "dom redan vet" ;)).

Vad gäller transformatorn så får ni läsa på - är det en IR-kontroll och mottagaren sitter på trafon så behöver ni ngn form av fri sikt (kan funka bakom vitrindörrar eller reflekterande mot vid vägg/kakel också iof). Är det RF kan ni stoppa undan den mer...


/K
 
Hmm, där vart det värre, hittar inte riktigt/förstår inte ifall det är en IR-kontroll eller ej. Den enda tekniska data jag hittar är:
ANSLUTA fjärrkontroll:
Frekvensband: 2436.20 +/-0.03 MHz
Driftsfrekvens: 2436.20 MHz
Antal kanaler: 1
Sändningseffekt: 1.26 mW
Driftsläge: Simplex

Alltså denna fjärrkontroll: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90300773/
 
När det gäller VVS delen så finns det ju inga lagkrav på att du inte får hempula det. Men i en bostadsrätt så kan konsekvenserna av en felaktigt utför felkoppling bli oerhörda. Ofta kräver föreningen att VVS skall utföras av VVS firma, i vissa föreningar kräver tom. att det skall vara en utpekad firma som gör jobbet.

Jag är lite osäker på vad ditt försäkringsbolag säger om ett rör hoppar av och du dränker hela huset. Och OM det då beror på uppenbart felaktigt utförd koppling.

I föreningen där jag var ordf. för ca 25 år sedan. Hade vi en speciell incident lite utöver de vanliga skadorna vi hade före satmbytet. Men en medlem renoverade sitt kök, installerade en blandare från IKEA. Ett rör hoppade av, och det sprutade ut med fullt tryck i många timmar innan detta upptäcktes. På våningen under låg en reklamfirma med stora fotostudios, De hade just återinvigt sina lokaler efter en exklusiv 3 milj renovering (detta var 25 år sedan). Dagen före vattenskadan.

Morgonen efter skadan så regnade det i hela deras lokal det var vatten i ca 500kvm bjälklag. Allt var förstört.

Föreningens förs. bolag tog första smällen, men ganska omgående ställde förs. bolaget den boende som ansvarig och krävde skadestånd. han i sin tur hävdade att den felande kopplingen var utförd som svartarbete från en lokal rörfirma. Firman erkände efter en tids nekande att de varit där (fanns vittnen), men att de bara hade tagit bort den gamla blandaren och monterat ballofixkranar, och att medlemmen hade monterat Ikea blandaren själv. Så där någonstans var 3 försäkringsbolag inblandade. jag som ordf. såg kostnaderna fram till en punkt där vårt förs. bolag drog sig ur och hela skadan hanterades av medlemmens hemförsäkring (ansvarsförsäkringen) som tvistade med rörfirmans ansvarsförsäkring.

Då efter 3 månader pågick fortfarande rivningarbeten i reklamfirmans lokaler och i de ca. 10 lägenheter som fått vatten via golvbjälklaget. Rivningskostanden låg då på drygt 300 000. Totalskadan var fortfarande inte slutrgelerad när jag flyttade 3 år senare, då pågick fortfarande utorkning i ett utrymme. Men skadan kostade då minst 5 milj. att åtgärda. Ungefär som 15 milj i dagsläget.
 
Oj, vilket skräckscenario! Vet du vad dem kom fram till? Var det bostadsrättsägaren som varit oaktsam/vårdslös?

Ja, vi bor ju visserligen på bottenplan och har nog ingenting under oss, ev. kan det vara ett förråd/korridor direkt under köksdelen.
Vi ska lägga golv direkt på plastmattan, antingen klinker eller klickgolv. Plastmattan måste väl ge någon form av skydd vid läckage?

Vad kan det tänkas kosta att koppla in en köksblandare och diskmaskin samt koppla in vattenlås, (ifall allt annat är förberett)? Ifall man tar hjälp av en rörmokare? Hur gör man, ber man att få en offert på detta arbete?
 
Frågan är vad det kostade för medlemmen? Ansvarsmomentet brukar ju ligga på ganska stora belopp i en hemförsäkring.
 
Vilka nazistbrfer ni verkar ha haft att göra med. De flesta stadgar jag sett har väldigt lite krav i denna fråga, det ni nämner är nog mer undantag än regel
 
Fairlane
I den BRF jag var ordförande i tidigare gällde följande:

1. Anmäl till styrelsen att du vill bygga om köket (undrar om någon verkligen gjorde detta)
2. Informera grannar om du kommer föra mycket oväsen och respektera kvälls/nattvilan (funkade väl hyffsat)
3. Om du vill riva en vägg eller liknande verifiera med någon som verkligen kan sådant att det inte är är bärande vägg
4. Se till att utföra arbetet fackmannamässigt (dvs gör det gärna själv, men gör det rätt)
5. Pilla inte med el du inte har behörighet att pilla med, utan kontakta i de lägena en elektriker

Föreningen ställde inget krav på att du måste anlita ett specifikt bolag för el, rör eller liknande, utan överlät det till den boende.

Det fungerade väl tycker jag. En rörmokare tar inte mycket för att koppla in delarna i ett enkelt kök som detta så är man osäker tycker jag det är väl värt att lägga de pengarna.

Det här kan nog skilja mellan föreningar och man bör nog ställa frågan till styrelsen.
Styrelsens uppgift är att förvalta den gemensamma egendomen, inte att sätta käppar i hjulet för medlemmarna. Det innebär dock inte att det är fritt fram att göra precis vad man vill som medlem, om det påverkar fastigheten och grannarna. Vanligt sunt förnuft räcker väldigt långt enligt mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.