Hej!

Vi ska renovera köket i vårat hus från -30 men har lite svårt att hitta en optimalt planlösning så tänkte att vi frågar er om tips!

Vi kan tyvärr inte ändra väggar eller dylikt men är öppna för att flytta vvs/ventilation.

Så tips och råd om hur vi ska göra är vi tacksamma för då vi har lite idé torka...
 
  • Ritning av ett köksplan med mått, inkluderar placering av diskbänk, spis, och kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-visualisering av ett kök med mörka skåp, diskbänk framför fönster och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök under planering med svarta skåp och inbyggd ugn, tom yta för diskussion om layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
BirgitS
Här är ett förslag. Från dörren längs väggen med ett fönster:
40 cm underskåp
80 cm häll
100 cm underskåp
80 diskho
60 cm diskmaskin

Olika högskåp längs väggen utan fönster och dörr samt sen underskåp närmast dörren där man kan ställa ifrån sig plåtar och matkassar.
 
Är osäker på om @BirgitS föreslår ett parallellkök eller ett kök i vinkel.
Om det går bra att flytta diskhon med avlopp skulle jag flytta diskhon till en ny bänkrad framför andra fönsterväggen så att det blir ett vinkelkök. Högskåp i respektive ände och spishäll nära hörnet på väggen som nu har högskåp. Ett matbord passar bra framför fönstret där diskhon nu finns. Ett klassiskt kök, så kanske lite tråkigt men funktionellt.
 
BirgitS
1 16386 skrev:
Är osäker på om @BirgitS föreslår ett parallellkök eller ett kök i vinkel.
Jag utgick från TS:s ritning när det gäller det och flyttade egentligen bara omkring sakerna.
 
Är det tanken att det ska vara plats för matbord vid "det fria" fönstret rakt in från dörren, eller är det ett rent arbetskök ?
 
Från tidigare köksdesigner: Jag tycker det är på tok för mycket högskåp. Trevligt med förvaring, men väldigt otrevlig känsla. Jag tycker att man ska ha ugn/micro i högskåpet bredvid vattnet. Sedan tycker jag kyl och frys (antingen inbyggda separata skåp eller en side-by-side som ni har nu) på motsatt sida typ där den står på era ritningar, men efter det spishäll+fläkt, med bara skåp i hörnet där. Så från dörren fram till där ni nu har ställt kylskåpet:

Skåp - > Hörnskåp -> skåp -> Spishäll+fläkt -> skåp -> Kylskåp.

Måtten får ni såklart titta mer noggrant på. Om ni vill att jag gör en skiss när jag har tid så säg till.
 
BirgitS
M Matteengel skrev:
Från tidigare köksdesigner: Jag tycker det är på tok för mycket högskåp. Trevligt med förvaring, men väldigt otrevlig känsla.
Det blir ju så när folk inte ska ha några överskåp längre men de måste ju fortfarande få plats med alla glas och specerier.
M Matteengel skrev:
Jag tycker att man ska ha ugn/micro i högskåpet bredvid vattnet.
Varför då?
Jag gillar att ha ugnen nära hällen så att man kan hålla koll på när något blir klart i ugnen samtidigt som man fixar det sista på hällen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Här är ett förslag. Från dörren längs väggen med ett fönster:
40 cm underskåp
80 cm häll
100 cm underskåp
80 diskho
60 cm diskmaskin

Olika högskåp längs väggen utan fönster och dörr samt sen underskåp närmast dörren där man kan ställa ifrån sig plåtar och matkassar.
Hej!

Haft lite tid över nu och är det så här du menar?
3D-ritning av ett kök med inbyggda vitvaror, köksö och trägolv, plats för matbord intill fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utkast av ett kök med köksö, inbyggda skåp och vitvaror, i ett ljust rum med dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1 16386 skrev:
Är osäker på om @BirgitS föreslår ett parallellkök eller ett kök i vinkel.
Om det går bra att flytta diskhon med avlopp skulle jag flytta diskhon till en ny bänkrad framför andra fönsterväggen så att det blir ett vinkelkök. Högskåp i respektive ände och spishäll nära hörnet på väggen som nu har högskåp. Ett matbord passar bra framför fönstret där diskhon nu finns. Ett klassiskt kök, så kanske lite tråkigt men funktionellt.
Något liknande detta?
3D-rendering av ett kök med gråa skåp, rostfria vitvaror och mörkt träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Filurskan skrev:
Är det tanken att det ska vara plats för matbord vid "det fria" fönstret rakt in från dörren, eller är det ett rent arbetskök ?
Vi är öppna för ett rent arbetskök men även att ha ett matbord :) men tanken var nog lite så.

M Matteengel skrev:
Från tidigare köksdesigner: Jag tycker det är på tok för mycket högskåp. Trevligt med förvaring, men väldigt otrevlig känsla. Jag tycker att man ska ha ugn/micro i högskåpet bredvid vattnet. Sedan tycker jag kyl och frys (antingen inbyggda separata skåp eller en side-by-side som ni har nu) på motsatt sida typ där den står på era ritningar, men efter det spishäll+fläkt, med bara skåp i hörnet där. Så från dörren fram till där ni nu har ställt kylskåpet:

Skåp - > Hörnskåp -> skåp -> Spishäll+fläkt -> skåp -> Kylskåp.

Måtten får ni såklart titta mer noggrant på. Om ni vill att jag gör en skiss när jag har tid så säg till.
Hej!

Du får jättegärna rita upp ett förslag vi är helt lost i olika konstellationer av köket men ska försöka rita som du beskrivit imorgon.



Här kommer lite bilder på hur köket ser ut idag..
 
  • Ett befintligt ljust kök med ett runt träbord, stolar och lantliga detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett traditionellt kök med matbord, stolar, vita skåp och kopparredskap på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Aktuellt kök med vit inredning, köksbord och randig matta, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust kök med vita skåp, träbänkskiva, matbord och stolar, samt ett öppet dörrparti till nästa rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
J jespgrun skrev:
Haft lite tid över nu och är det så här du menar?
Ja, ungefär så. Men sidan med diskhon ser kortare ut än 3.6 m som du skrev att det var, eller så är det bara det sneda perspektivet som lurar ögat.

Hur fungerar köket idag, vad är de största problemen som du vill ska lösas?
 
Tänkte ni sätta igen dörren till vad som ser ut att vara en hall?
 
1 16386 skrev:
Tänkte ni sätta igen dörren till vad som ser ut att vara en hall?
Precis och använda skjutdörrarna till vardagsrummet som ingång, mest för att få lite mer utrymme i köket men även kunna sätta upp klädförvaring i hallen.

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, ungefär så. Men sidan med diskhon ser kortare ut än 3.6 m som du skrev att det var, eller så är det bara det sneda perspektivet som lurar ögat.

Hur fungerar köket idag, vad är de största problemen som du vill ska lösas?
Förhoppningsvis är det perspektivet men ska kontrollmäta strax!

Det vi mest vill lösa är väl få in hel kyl/frys och allmänt uppdatera köket, spisen lämnar lite att önska.
 
J jespgrun skrev:
Det vi mest vill lösa är väl få in hel kyl/frys och allmänt uppdatera köket, spisen lämnar lite att önska.
Då låter det klokt att utgå från det nuvarande köket – i det vet ni ju vad som fungerar och vad som inte fungerar, ändra inte till oprövade idéer i onödan :)
 
BirgitS
J jespgrun skrev:
Det vi mest vill lösa är väl få in hel kyl/frys och allmänt uppdatera köket, spisen lämnar lite att önska.
Men om ni i huvudsak är nöjda med själva planlösningen så är det kanske onödigt att flytta vatten och fläkt till andra väggar än där de sitter, för bygga för halldörren gör ju att man kan flytta diskhon+diskmaskin en bit från hällen (kvar på platsen för nuvarande spis) och ändå få plats med ett till högskåp t.ex. till ugn+mikro. För en 90 cm kyl+frys ser väl ut att få plats där nuvarande kyl och smalt högskåp står?
 
Det ser ut att vara ett äldre hus. Med tanke på att det är en radiator under fönstret där ni har matbordet nu skulle jag undvika min första idé om att köksskåp på den väggen. Jag skulle nog gå på ett parallellkök, ungefär som ni har det nu men med bänkskåp och väggskåp längs hela väggen mot hallen. Ett 90 cm brett kyl/frysskåp där ni har kyl nu, och på andra sidan av fönstret högskåp - med ugn och mikro om ni vill ha dem i högskåp - samt bänkskåp framför fönstret. Och så kanske en liten köksö på hjul i mitten av rummet, som en extra arbetsyta?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej!

Här kommer en tanke som jag fick, ganska slarvigt utfört. I det sneda hörnet kan en häll och en stor snygg fläkt sitta. 3 fördelar med detta:

1. Ni behöver inte göra så mycket åverkan på vvs alls, ni kan utnyttja det som redan finns till stor del men ni får ändå en snygg förnyelse på köket.
2. Spis, ugn och diskho är allt på samma plats, vilket har ett skönare arbetsflow i köket. Jag rekommenderar STARKT att inte behöva gå över hela köket för att komma till diskho, spis eller ugn. Detta skapar en snygg arbetstriangel med spis, ho och kyl/frys.
3. Det är också ett försök att blocka så lite ljus som möjligt från era stora fönster. Det är aningen svårt, men detta kanske väcker lite tankar på hur man skulle kunna göra det.

Som sagt slarvigt utfört, så ändra gärna eller kom med kritik, men hörnspis hade kunna liva upp mycket om ni vill ha förnyelse.
 
  • 3D-skiss av ett kök med hörnspis, diskho, kyl och ugn i en effektiv arbetslayout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett kök med spis i ett snedtakshörn, arbetsbänk och integrerad kyl/frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kökslayout med hörnspis, fläkt och arbetstriangel, designat för arbetsflow och ljusoptimering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.