Jag och min sambo har precis köpt vårt första hus, en villa byggd -79. Vi vill gärna renovera köket som idaghar stommar i original men luckor bytta någon gång på 90-talet. Vi kommer inte ändra något på planlösning utan där spisen är nu kommer det vli ugn + häll, där diskhon är nu blir den sen osv... Köksö ska vi också ha en men utan överskåp och med sittplatser på utsidan. Jag menar att vi kan göra det här själva medan min sambo är mer tveksam. Ingen av oss har vana av att renovera men vi har händigt folk runtomkring oss. Och om något ska lejas bort vad kan vi då räkna med för pris? Tänker ev elektriker, rörmokare osv.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grattis till husköpet!
Mycket av köksrenovering är okvalificerat arbete som vem som helst kan göra (riva, bära, handla).
Om allt ska vara som det är kan man ju fundera på att bara byta luckor, vitvaror, bänkskivor och vasken, det är enklast och billigast.Och ibland bäst.
River man hela köket tillkommer oftast nya frågor som man inte har tänkt på innan:
Nya kakel? Belysning som det är nu eller nya spottar på nya platser? Belysta vitrinskåp? Fler eluttag (oftast finns för få)? Finns jordade uttag? Är VVS och el enligt dagens standard?
Att renovera kök själv går men är betydligt långsammare än om det kommer två snubbar som är välövade.det är ofta många små moment som kräver händighet eller erfarenhet. Det äär ingen större konst att sätta upp stommarna men finliret med lister, passbitar socklar mm kan driva en till vansinne.
Inte minst: man behöver en stabil par-relation och en välfylld verktygslåda.
 
Vi gjorde om vårt kök byggt 1975 och att ta bort överskåpen ovanför köksön blir perfekt, man kan absolut göra det mesta själv, speciellt om man gillar att göra praktiska saker (eller gillar att lära sig att göra praktiska saker) Det blir säkert eljobb som ni inte ska göra själv, proppa vattenrören medans ni byter diskbänk är inte jättesvårt (ibland finns avstängningsventiler) Lycka till
 
Allt beror ju på hur länge ni kan vara utan köket och hur mycket ni ska jobba på era vanliga jobb. Jobbar man heltid samtidigt så kan det lätt dra ut på tiden en månad eller två.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
Är det inte synd att riva ut och slänga ett kök som ser ut att vara i så fint skick?
Vad är egentligen fel? Det ser ju ut att vara bra och lättarbetat i sin utformning.
Funkar spisen, kylskåpet, diskmaskinen? Varför renovera i så fall.

Det enda som stör mig i detta prydliga kök är kaklet.
Men för att byta det behöver ju inte hela köket rivas.

Så mitt förslag är
Byt kakel till enfärgat vitt.
Och släng ut pynglet som står ovanpå överskåpen om det stör er.
Samt gör om det förskräckliga valvet ut till hallen. Det skriker ut Sällskapsresan I och Mallorca :p
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Valven ska bort ;) vi har inte flyttat in än och tänkte isf renovera köket innan inflytt, har ganska mycket ledig tid att avvara just nu. OM köket ska renoveras nu kommer kyl/frys och diskmaskin användas i det nya köket, det andra säljas. Skåpen ska då målas vita och flytta ut i tvättstugan - några av dem iaf...
 
Och om ni ändå bestämmer er för att byta kök, sälj det gamla. Det ser ut att vara i bra skick så det finns en efterfrågan. Det är svårt att se vart/om det finns vägguttag vid arbetsytorna. Det kan man inte få för lite av. Så några timmar från en elektriker är nog väl investerade pengar. Jag rekomenderar underskåpsbelysning längs hela bänkskivan, och en bättre allmänbelysning än lampan i taket. Jag har en spot framför varje skåp och det ger väldigt bra ljus.
 
Redigerat:
Som sagt så behöver en renovering inte innebära totalrenovering. Stommar är stommar och behöver normalt inte bytas ut. Det är enklare och billigare att byta luckor. Man kan då också få mjukstängande gångjärn och nya kökslådor och modern inredning. Kaklet kan tas bort och ersättas med en modern glasskiva, köksskiva eller nytt kakel. El och belysning kan oftast kompletteras och utökas.

Pizzavalvet är ett tidsdokument och bör absolut bevaras, liksom furubordet :)

Ta det lite lugnt också och bo in er innan ni bränner iväg 150000 på ett nytt kök.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
...
Pizzavalvet är ett tidsdokument och bör absolut bevaras, liksom furubordet :)
...
Bra sagt!
Det kanske borde ingå i Världsarvet :)
 
Valven är icke original ☺️
Och priset ja. Vad är rimligt för ett IKEA-kök av den här typen med en enkel billig slät, vit lucka (Häggeby)... Min sambo har en vän som är snickare som hjälper oss med reglar osv. Om vi inkluderar en enkel köksö med två skåp och skiva som sticker ut så den går att använda som "barbord"... Diskmaskin (-13) och kul/frys (-09) får vara kvar. Inkl arbete av elektriker och rörmokare.
 
Jag tycker ni ska göra precis som ni vill, men självklart rekommenderar jag att först bo in sig lite. Vi hade nästan ett identiskt kök som ni har (planmässigt och luckorna, dock ingen köksö) och vi blev precis klara med vårt kök. Vi köpte vårt hus mars 2014 och flyttade in i junimånad. Jag gjorde 90% själv och tog enbart hjälp av en elektriker, ventilationskille (flyttade imkanalen) samt min bror vid tunga lyft. Kan även nämna att jag ALDRIG renoverat ett kök själv tidigare, men man måste ibland gå den hårda vägen. Det tog mig ca 5-6 veckor att bli klar och då jobbade jag mer eller mindre varje dag efter jobbet samt helger. Sen fanns det såklart dagar då jag var tvungen att ta ett break. Resultatet blev över förväntan. Jag själv kan känna mig mindre nöjd med detaljer (är perfektionist) då jag vet att det inte är 100% rakt på några enstaka ställen (men inom "toleranserna" på vattenpasset) men samtidigt måste man se helheten. Ge arbetet tid och ha tålamod, för motgångar kommer komma. Ha även en fylld verktygslåda med BRA verktyg (jag saknade mycket och fick köpa på mig genom resans gång). Sist men inte minst, ha kul. I början känns det trist att bara riva och inte se någon klar förändring. Men när nya stommar/luckor kommer på plats, blir det bara roligare. Vi köpte vårt kök komplett på IKEA (förutom köksfläkten då vi är tvungna att ha en Alliansfläkt) och slutpriset för ALLT inklusive elektriker och ventilation hamnade på ca 71000kr.

Lycka till!
 
Inte för att vara sån men jag tycker riva är i princip det roligaste. Ev. de sista detaljerna från 95-100% färdigt. De tråkigaste är ju när man är i mitten. Typ gipsa eller skruva skåpsstommar :)
 
Om man redan från början är inställd på ett nytt kök är det ju värdelöst att bo in sig. Just vid flytten är det oftast betydligt enklare att renovera eftersom man faktiskt inte behöver bo på byggarbetsplatsen om man ser till att boendena överlappar varandra. Pga några missöden på vägen och glädjekalkyl när det gäller tidsåtgång har jag bott utan kök sen i julas och det är nog klart att laga mat i först om 2-3 veckor. Att bo utan kök är inte kul...
 
Ett litet varningens finger, läser man andra kökstrådar här i forumet verkar det som om många är missnöjda med dagens kvalitet på stommar och luckor, i folierad MDF eller spånskiva - de håller knappt för nånting. Ert kök ser ju däremot riktigt helt och fräscht ut. Jag hade inte renoverat det där i brådrasket - möjligen då tagit bort överskåpen över köksön om jag hade kunnat undvara förvaringsplatsen.
 
Ja alltså vi KOMMER göra om köket och vi vet hur det ska vara (eller inte vara). Frågan är bara när. Det finns bara en alternativ lösning för planering av köket om vi inte ska börja slå ut väggar, en vägg som i det här fallet är bärande (väggen bakom kyl/frys). Så köket kommer se ut som nu men nytt och utan skåp över köksön. Så jäkla opraktiskt med alla skåp, vill ha lådor istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.