Mina innerdörrar behöver tas omhand och jag skulle bli glad för tips om hur jag ska göra. I nuläget är det klarlackade trädörrar och jag skulle gärna behålla utseendet - minus sprickor och repor. Jag vill försöka rädda insidan på badrumsdörren innan den blir helt förstörd. Jag tror inte dörrarna är massiva men definitivt rejälare än moderna papp-dörrar (kanske original från 40-talet?). De är såpass tunga att jag inte kan hantera dem själv.

Hur gör jag? Jag har målat om möbler förut och har väl en aning om hur jag går till väga. Men underarbetet får en helt annan betydelse när det ska klarlackas. Misstänker att jag behöver slipa ner ojämnheterna, vilket betyder slipa trärent och lite till. Tror inte det är problem med tjockleken. Hur är arbetsgången? Nån som vågar sig på en gissning om hur långt tid det skulle tänkas ta?

Vad skulle kunna tänkas kosta att leja bort det hela? Vart vänder jag mig i så fall? Hittar bara lackering med färg.

Har inga bilder just nu men det kan fixas. Skulle bli mycket tacksam för lite input.
 
Är det såna där bruna gabondörrar eller vanliga trädörrar? Om lacken också är från 40 talet så kanske det skulle gå att polera upp dem med möbelpolish?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.