Jag har ett hus med en kallvind byggd på 50 talet. Vinden har inga ordentliga takstolar utan det står en massa ”pinnar” huller om buller. Hur ska jag gå tillväga om jag vill isolera och oreda vinden? Är det överhuvudtaget möjligt? Skulle det kosta mer än det smakar?
Oorganiserade trästolpar i en oisolerad vind från 50-talet med trägolv och takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon?
 
Tack. Jag vill ta så lite utrymme som möjlig. Men du tror att det är möjligt iallafall. Utan att man behöver byta hela konstruktionen?
 
Jag tror tyvärr ingenting med så lite info.
Lägg in dina mått i tabell 1 eller 2 och se om det ger acceptabel takhöjd.
 
Har du några ritningar på huset?
 
Arkitektritningar av ett hus inkluderande fasadvyer och planritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en byggnad utbredd på ett bord med mått och anmärkningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk byggplanritning med mått och rumsmarkeringar på beige papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning med måttsatta linjer och dimensioner för en byggnadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arkitektritningar av ett hus, inklusive en planvy och sektion samt fasadvyer från två sidor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har massor olika ritningar. Kan någon av dessa hjälpa?
 
Ett Mockfjärdshus från början av 1950-talet! En raritet. Takets bärning verkar vara en kombination av åsar (5x5 tum?) och reglar, med takbrädor som går från takfot till nock.Det är klart att det går att förändra, frågan är bar hur det lämpligast sker. Går åsarna hela vägen? c/c?
 
Redigerat:
Gammalt dokument med handskrivna anteckningar och ritningsreferenser, daterat till 1956.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningarna är daterade till -56
 
Ritningarna ger ingen ledtråd vad jag kan se till hur vinden ser ut. Kan du inte ta några fler foton därifrån, så vi får en uppfattning om hur pass systematiskt det är utfört?
 
Här kommer lite fler bilder.
Åsar det är de längsgående reglarna eller hur? De går hela vägen med överlapp med ett cc på 107 närmast golvet och 70 närmas nocken. Reglarna som stöttar är 65x65 och verkar sitta i en klunga med ca 3,5 - 4 meter emellan. Upplyst vind med träreglar och åsar som löper längs taket samt stöttande reglar, med diverse föremål och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Längsgående åsar med överlapp och stöttande reglar i en klunga på ett trägolv i vindsvåningsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inredningen av ett vindutrymme med träbjälkar och isolering, inklusive lagrade kuddar och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ditt Mockfjärdshus är ett elementbyggt hus. I bottenvåningen består väggarna av ganska smala isolerade träelement. Också vindsbjälklaget består av färdiga element. Allt dett framgår av dina ritningar. Det är också orsaken till att det inte finns några takstolar av vanligt slag. Normalt när man isolerar en kallvind skapar man en luftspalt närmast takbrädorna. Denna luftspalt ventileras via takfoten på båda sidor. I ditt fall går detta inte eftersom åsarna är i vägen. Den enda möjliga vägen är att isolera direkt mot takbrädorna utan luftspalt. För att det inte skall leda till allvarliga fuktproblem måste du i så fall byta ut pappen på yttertaket mot en diffusionsöppen duk. En sådan är regntät men släpper igenom vattenånga, ungefär som en regnjacka i Gore-Tex.

Det går inte att ersätta den nuvarande takkonstruktionen med en ttraditionell sådan, utan att bygga ett helt nytt tak. Takbrädorna, som för övrigt är ihopspikade till lämmar, ligger på fel håll.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.