Det här rör egentligen inte mig, utan min svåger med fru, men jag tänkte höra med forumgudarna för säkerhets skull :)

De har köpt ett hus byggt på 60-talet, och håller på att renovera allrummet nere i källaren. Det gamla laminatgolvet som hade blivit vågigt har de rivit ut, under var det trägolv i någon form (har inte sett det själv). På väggarna är det träpanel.

Deras tanke är att skruva gips utanpå träpanelen, det går snabbt och smidigt.

Problemet är att en hobbypulare som jag pratat med (hobbypulare = person som har tummen i ytterkanten av näven istället för som jag i mitten) säger att det inte är en bra lösning, då eventuella fuktproblem hinner få fäste innan man märker dem, och att det bästa de kan göra är att riva ut panelen. De har ingen aning om vad som finns under panelen, och jag vet inte om/när huset är dränerat.

Någon som har några kommentarer/förslag?
 
Jag hade lyft på både panelen och trägolvet någonstans och kikat på hur det ser ut under innan jag hade gjort någonting. Att bara bygga vidare på det som finns där nu känns riskabelt. Det kan dessutom vara så att det finns en fukttransport idag som funkar, även om materialen idag har en viss förhöjd fukthalt, och om man bygger på med mer material kan fukthalten höjas så att det börjar växa grejer.

Att det gamla laminatgolvet blivit vågigt är ju inte helt normalt heller, det ringer en varningsklocka i mitt huvud åtminstone.

 
Frågan är ju då vad man skall titta efter och hur man skall göra istället. Om panelen är skruvad direkt på betongvägg, skall man sätta dit plåtreglar och gipset i de reglarna? Och om huset inte är dränerat, hur gör man på insidan?
 
Till att börja med tycker jag att man ska kolla huruvida det finns tecken på fuktskador och mögel bakom materialet som finns där idag. Sen kan man även mäta ungefärligt hur mycket fukt som finns i muren och betongplattan. Efter detta kan man bestämma vad som behöver göras.

Det finns massor med trådar här om att inreda källare, kika lite i dem så ser du vilka lösingar som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.