Hej,

Vi har köpt ett hus som är rätt inrökt och funderar på hur vi ska göra renoveringen. Tanken är att vi ska sätta på renoveringsgips på dom flesta väggarna och sen måla om.  

Hur ska vi göra med underlaget som är färg/väv och tapet. (olika i olika rum) ska man tvätta med målartvätt för att få bort lukten innan man sätter på gipset? Kanske rent av tvätta och sen grunda in lukten innan man sätter på gips? Riva ner all tapet/väv?

Sen en fråga om renoveringsgipset. Ska det sättas upp reglar på väggarna först eller ska vi bara skruva upp gipset direkt på väggen? Kanske limma fast det med PL400?  :)

Tack på förhand,

 
Jag tog förrut över en lägenhet som var kraftigt inrökt. För mig funkade det med att tvätta allt med soda i två vändor. Golv, väggar och tak. Alla tapeter som skulle bytas revs ner innan de tvättades av. Taken målades i tre lager. Vissa golv byttes och parketten slipades om

Lukten försvann helt men det som inte byttes eller målades såg lite schaskigt ut. Som jag förstår det ska ni inte låta något sitta kvar utan ni ska göra rent hus. Tvätta med målarsoda i stark koncentration och använd gummihandskar så kommer nog lukten att försvinna.
 
Eller tvätta av en gång och måla ett lager bindoplast från Nordsjö för att få bort lukten och försegla den feta nikotinen.

 
Nikotinspärr från t ex Flugger. Tvätta först, emn eftersom det är svårt att få bort nikotinresterna finns denna "spärr"
mvh
greenbay
 
Hej!

Min erfarenhet från en mycket inrökt lägenhet som jag flyttade in i är att det enda som hjälper är att slänga ut eller måla om i typ 3 lager som nämndes ovan.

I mitt fall hade lägenheten gammaldags garderober med trähyllor. Dem tvättade vi bara (det var en hyreslägenhet). Många år efter att jag hade flyttat därifrån hände det att jag tog fram en duk eller något som hade legat i dessa skåp och strök den. Då luktade det sur fimp >:(. Jätteäckligt!!!

Så mitt tips är definitivt att ni ska slänga ut så mycket som möjligt av ytskikten och sätta dit nytt.

/pinebar
 
Jag håller med!

På sätt och vis ialla fall ;)

När vi flyttade in i vårt hus var det uppdelat i lägenheter varav mellanvåningen hade bebotts av ett riktigt "praktexemplar".

Gammal ungkarl som hade rökt inomhus i 40 år och aldrig öppnat ett fönster!
Tapeterna hade suttit lika länge, gröna filttapeter på väggarna, en heltäckningsmatta som föll sönder bara man såg på den och träpanel där det knappt gick att urskilja kvistarna på länge för all gul sörja.

Bort med filten och matta och på med ett lager och det funkar faktiskt än!

 
Måla allt med alkydfärg, latexfärg hjälper sällan, nikotinet slår genom.
 
Tvätta rejält, ammoniak brukar döda alla dofter, även ättika är effektivt. Annars kanske ozon hjälper och sedan försegla med någon bra färg. Det bör även finnas något som löser upp tjäran, kanske alkohol av något slag.
Vi håller på att renovera en lägenhet med pensionärsdoft och den sitter också i, total ommålning, borttagning av tapeter samt nya golv har inte riktigt hjälpt (man känner viss lukt ännu), återstår tvätt av garderober. Hoppas verkligen det hjälper.
 
Haft samma frågeställning, köpte en kåk för två år sen där förra ägarna var kedjerökare...

här är vad som funkade för mig!

Riv ut så mycket som möjligt av ytskikten och sätt dit nytt.
Tvätta av resten med soda/målartvätt.
Luktar det fortfarande rök eller pensionär ställ ut skålar med koncentrerad ättika i rummen och låt det dunsta.
 
hej och tack för infon.. lutar åt att försöka ta bort så mycket av utskicktet som möjligt (för att få bort inrökt tapet), ev måla 1 gång (för att stänga inne ev. rester) och sen sätta renoveringsgips utanpå. (för att slippa bredspackla.)

Tapeten som är lite blank och ev med lite struktur sitter fast utav bara f-n. Hur ska jag ta bort den? slipa med en planslip typ : http://www.verktygsbutiken.se/detail/230/ ?

Med lite grovt papper på en sån borde det riva rätt bra va?

 
Tapetskrapan med teleskopskaft från Biltema rekomenderas varmt! Glöm dock inte att köpa ett gäng reservblad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.