Jag har fått sprickor i mitt innertak i lägenheten. Jag började imorse att ta bort lös färg och det slutade med att ALL färg numera är borta. Det satt så löst att det bara var att dra ner den med en spackelspade.

Jag var igår och köpte renoveringstapet då jag trodde att det endast skulle bli delar av taket som färgen lossnade på.

Nu är det dock rent ner till putsen. Jag funderar därför på hur pass bra takfärgen fyller i små porer? Det är fullt av minimala små hål i taket, något som såklart inte är så kul om det syns även efter målning. Det tidigare verkar vara spacklat ett tunnt laget och sedan målat.

Bör jag sätta upp renoveringstapeten i alla fall, eller kan jag skita i den och bara spackla de värsta ställena?
 
Skulle du sätta renoveringstapeten i taket?
 
Ja, tanken var att sätta renoveringstapeten i taket, då jag förväntade mig att taket skulle bli väldigt ojämnt efter att jag tagit ner lös färg. Men eftersom all fär lossnade så är taket jämnare nu än innan jag började! Därför kommer jag inte att sätta upp renoveringstapeten.

Jag funderar dock på varför färgen satt så dåligt? Även delar som jag tidigare spacklat som "fusklagning" satt väldigt dåligt. Ytan som är nu när allt är nertaget är något porös och färgar av sig. Är det någon form av kalk-/limfärg som måste tvättas ner?
 
Kan ju vara limfärg då. Det bästa är ju att tvätta av det innan du börjar spackla och måla.
 
Ja, det finns ju en anledning till att den tidigare färgen satt så dåligt. Klart värt att lägga lite extra tid på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.