Hej.
Har 9 gamla innerdörrar dörrar i mitt hus, har fått för mig att jag vill renovera och måla dessa vita.

Då till problemet.
Hur och vart hittar jag nya handtag och nyckel-skyltar som passar dessa lås?

Köpte Habo Chicago handtag, men upptäcker att vare sig skruv eller hålbild är rätt....
Det jag köpte passar förmodligen moderna dörrar, men inte mina dörrar.
(Hålbilden för handtaget passar nog, men dom nya skruven var m5, dom gamla är nog m4)
Och hålbilden i nyckelskyltenpassade inte alls.

Finns det överhuvudtaget nya grejor som passar direkt, utan att behöva byta låshus?

Tacksam för svar. ❤️
 
  • Ett närbild på ett gammalt trädörrhandtag och en nyckelskylt i metall, med synliga monteringshål, där skruvhålens dimensioner och placering ej matchar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckelskylt av metall, fäst med två skruvar, på en brun träinnerdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en silverfärgad dörrhandtag med skruvar, hålbild och en hand som håller i handtaget. Bakgrunden är en träyta med detaljerade texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfärgad dörr med handtag i metall och nyckelskylt med nyckelhål, där handtaget och nyckelskylten inte passar i dörrens ursprungliga hålbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal dörrsida med ett metallhandtag och ett nytillverkat nyckelhålsskydd. Nyckeln sitter i låset och låskistan är synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammaldags innerdörr med moderniserat handtag och nyckelskylt. En hand håller en nyckel som passar det gamla låset, sett nedifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gammal innerdörr i trä med ett svart dörrhandtag och en nyckelskylt i metall. Dörren har vita karmar och syns i en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett par Habo Chicago dörrhandtag, en sax, skruvmejslar och tillhörande tillbehör på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde något liknande en gång och borrade då nya hål som passade de nya handtagen. Är det en möjlighet eller går inte skruvarna genom låskistan då?

För övrigt tycker jag egentligen att de gamla bakelithandtagen är riktigt coola, men det är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.