Hej, Jag har precis köpt ett hus från 1970 på 135 kvm. Huset är relativt omodernt men i väldigt bra skick. De som bott där har verkligen tagit väl hand om huset.

I samband med inflytt så har vi en hel del saker som vi behöver ordna med och har svårt att förstå vad som behöver göras kopplat till el.

Elen är inte omdragen. Har läst mycket om att el behöver dras om var 50e år. Jag har samtidigt läst att elkablar som användes på 70-talet är liknande de som används idag och att de därför inte behöver bytas. Hur resonerar ni kring hus från tidigt 70-tal? Vad har ni fått betala för totalkostnad för ett byte?

Alla sovrum + vardagsrum har ojordade eluttag. Vi vill ha ett säkert hus samtidigt som det ligger en stor kostnad i att dra om elen. Därför vill vi enbart göra det om det är någon vits med det.

Vi funderar även på att dra om el rum för rum i samband med renovering. Vad har ni fått för totalkostnad för att dra om elen i ett sovrum?

Samtidigt vill vi inte lägga ner pengar nu om vi ändå behöver dra om elen om något år.

Vad finns det för anledning att ändå installera en jordfelsbrytare? Om man installerar en ny jordfelsbrytare så tolkar jag det som att det inte är något problem att jorda vissa delar av huset löpande, exempelvis ett sovrum eller liknande.

Tacksam för alla tips!
 
50 år gammal elinstallation behöver normalt INTE bytas.
Jordfelsbrytare är ett tilläggsskydd som är bra, MEN det har inget samband med jordade uttag utan den fungerar lika bra utan jordade uttag. Och man ska sikta på mer än en JFB så att inte hela huset blir svart om den löser ut
Att uppgradera el eftersom man renoverar går utmärkt
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hej!

Vi bor i ett hus från 1974 - elen är för det mesta i väldigt gott skick och det finns ingen större anledning att byta ut befintligt kablage.

Vi hade jordat i källaren och garage men resten av huset var ojordat. Det vi gjorde var att tidigt byta centralen till en modern med jordfelbrytare och nya säkringar. Det kostade ~10k och tog elektrikern ungefär en dag att göra.

Allt eftersom vi har renoverat (badrum, kök etc.) så har vi jordat och dragit ny el där det behövs.

// mrmlz
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Sitter i samma sits som ts, hus från sent 60-tal. Vad jag förstår så ska det vara jordfelsbrytare i "våtutrymmen".

Jag vet inte om vi ska byta ut alla möblerna till 70-tals möbler eller börja renovera upp huset till 2020 standard. :crysmile:
Jag gillar retrokänslan samtidigt som jag är lite inne på smarta hem och nutid.

Först blir nog att byta värmekällan från elburen vattenvärme till luft vatten.

Sen blir det dags för ett badrum som inte använts på ett par år.

Vattenstammen kan ju hålla upp till 100 år och elstammen håller nog i 20-30 år till.
 
J Jonasdzm skrev:
Sitter i samma sits som ts, hus från sent 60-tal. Vad jag förstår så ska det vara jordfelsbrytare i "våtutrymmen".

Jag vet inte om vi ska byta ut alla möblerna till 70-tals möbler eller börja renovera upp huset till 2020 standard. :crysmile:
Jag gillar retrokänslan samtidigt som jag är lite inne på smarta hem och nutid.

Först blir nog att byta värmekällan från elburen vattenvärme till luft vatten.

Sen blir det dags för ett badrum som inte använts på ett par år.

Vattenstammen kan ju hålla upp till 100 år och elstammen håller nog i 20-30 år till.
Haha man vänjer sig snabbt vid att allt är brunt och murrigt :) Avloppen är förvisso gjorda av "äggskalsplast" så det byts allt eftersom vi stöter på det.

Men byt centralen till en modern med jordfelsbrytare etc. Nya säkringarna är ju väldigt smidiga att använda!
 
Som sagts, det lär inte vara något problem med ledningarna. Jordfelsbrytare är dock bra ur brand- och personsäkerhetssynpunkt. Man bör även kontrollera så att samtliga uttag har intakta petskydd, det är mycket viktigt om barn vistas i huset. Det är bra att ta dit en person för konditionsbesiktning, det kan vara en elektriker eller en elbesiktningsman.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Håller helt med Johan456.

Kolla petskydden, de är absolut viktigast i kombination med att uttagen har djupa brunnar så att man inte kan komma åt spänningssatta stift. Gamla uttag av den platta typen ska bytas. Detta är tillåtet att göra själv, köp uttag av god kvalitet (Elko, Schneider, ABB), inte de egna märkena från div lågpriskedjor (Anslut, Cotech, Biltema mm).

JFB är ett mycket bra tillägsskydd som bör installeras men det kan vänta tills ni måste ha dit en elektriker av något annat skäl. Sektionera om möjligt precis som elmont skriver.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Blir lite förvånad att elektriker lite för tvärsäkert säger att det inte lär vara något problem med ledningarna.

Jag bor i ett hus med samma byggår och baserat på det jag sett här hemma skulle jag kontrollera hur statusen är för isoleringen på den fk som mynnar ut i takdosor samt i kopplingsdosor. Jag skulle även kontrollera hur det ser ut bakom en ev fasadmonterad utebelysning.

Här har det varit bränd isolering, isolering som har hårdnat av annan anledning, brister i hur fk varit ansluten i ”tomtehattarna”.

Men det finns såklart även delar av installation som är som nya.
 
Ingen elektriker är hittills tvärsäker. Men kompetensen inom området borde vara högre än din.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Som sagts, det lär inte vara något problem med ledningarna.
Ödmjuk också...
 
För det första så är jag inte elektriker, trodde inte det var mig du syftade på. För det andra så innebär ”det lär inte vara något problem med ledningarna” inte att det absolut inte kan vara det. Det går egentligen aldrig att utesluta.

Edit: det var därför jag skrev att man skulle ta dit en sakkunnig för konditionsbesiktning. Jag är t.ex. en sådan, sakkunnig person.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag sällar mig till skaran som hävdar att det sällan är problem med ledningarna, dem man inte ser, men däremot kan de vara åldrade i dosor och armaturer där det varit exponerade, och förstås alla förbindningar. Så en kontroll av en 50 år gammal anläggning är inte fel.

Jag vill även komplettera vad som redan sagts med att rum med ojordade uttag ska vara isolerade från jord. Golv och väggar ska vara isolerande. Det får inte finnas något som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Renoveringar genom åren har kanske ruckat på dessa villkor.
 
@Johan456 Nä, precis det jag vill komma till. Skrev inte att någon elektriker var tvärsäker heller för den delen. Bara att man väljer att uttrycka sig som att det förmodligen inte är något problem. Jag var nog inte ensam att tolka det så för den delen och ville bara göra det tydligt att det kan finnas fel/brister i anläggningen som bör kontrolleras.

Sen vet jag inte var du vill komma med att det finns de med mer kompetens inom området. Det gör det för de flesta inom nästan alla områden.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag tolkar det som att det bör räcka med att installera en modern jordfelsbrytare för att ha bra skydd i första skedet men att det kan vara bra att se över elen ändå, typ via en enbesiktning? Sen vid renovering så kan man dra om el vid behov?
 
tommib
Nej, det viktigaste är att åtgärda brister i anläggningen. Om sådana finns kan en kompetent person bedöma. Den vanligaste bristen är trasiga petskydd eller möjligen grunda brunnar (men jag tror att det var passe på 70-talet med de grunda) samt att man saboterat den isolerade miljön.

En JFB räddar bara när olyckan väl är ett faktum. Därav tilläggsskydd. Se hellre till att olyckan inte inträffar. Detta kan göras med väldigt enkla medel, betydligt enklare i många fall än att installera en JFB.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.