Hej! Nybörjare här.

Funderar på att renovera en bostad, idag en tvåa med separat vardagsrum och kök. Jag skulle vilja ta ner väggen mot vardagsrummet för att ha en öppen planlösning samt renovera hela köket.

Vad tror ni att en sådan renovering skulle kosta, med kök från Ikea.

Bostaden är 47 kvm i Stockholm. Bifogar originalplanlösningen och mitt förslag.
 
  • Planskiss för en lägenhet med sovrum, vardagsrum, kök och badrum, föreslagen renovering markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning som visar en tvåa med sovrum, kök, vardagsrum, hall och WC/dusch, före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen som jag vill ta ner är mellan kök och vardagsrummet. Bifogar bilder
 
  • Kök med vit kakelvägg och träbänkskiva, med en dörr som förmodligen leder till vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med öppen dörr till ett annat rum, matbord och stolar, samt dekorativa element och plant vit taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om det är för att det är tidigt på morgonen.
Men på skiss 2 så är badrummet större?

Har du kollat så väggen inte är bärande?
 
W whak skrev:
Vet inte om det är för att det är tidigt på morgonen.
Men på skiss 2 så är badrummet större?

Har du kollat så väggen inte är bärande?
Tjena! Det stämmer, i min föreslagna skiss är badrummet också större - men visste inte riktigt om det var lämpligt att ställa frågan om badrummet i detta forum, så la upp en annan tråd i badrummets forum.

Enligt mäklaren har grannen ovan tagit mer väggen mellan kök och vardagsrummet, så den bör inte vara bärande. Däremot vet jag inte om den mellan toalett och garderob - men den renoveringen är mindre prioriterad för mig, det viktigaste är kostnaden för renovering av köket + nedtagning av väggen.
 
BirgitS
N Nafiz163 skrev:
Enligt mäklaren har grannen ovan tagit mer väggen mellan kök och vardagsrummet, så den bör inte vara bärande.
Grannen kan ju ha gjort det trots att den är bärande, förhoppningsvis då genom att avväxla med en balk. Du behöver kolla med styrelsen.

Lite synd att ersätta ett kök med mycket hög kvalitet (har ju hållit i mer än 50 år) med ett Ikea-kök (kommer inte att hålla alls så länge).

När det gäller Ikea-kök så blir det dyrt om du har tänkt att låta en hantverkare sitta och montera ihop skåpstommar, lådor etc.

Jag ser att det är en gasspis och det kan ibland betyda att det är begränsad elförsörjning till lägenheten och det innebär att det kan bli problem med elektrisk häll/spis samtidigt som man vill ha ugn, mikro, diskmaskin och annat som kan dra mycket el.
 
  • Gilla
  • Älska
whak och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Grannen kan ju ha gjort det trots att den är bärande, förhoppningsvis då genom att avväxla med en balk. Du behöver kolla med styrelsen.

Lite synd att ersätta ett kök med mycket hög kvalitet (har ju hållit i mer än 50 år) med ett Ikea-kök (kommer inte att hålla alls så länge).

När det gäller Ikea-kök så blir det dyrt om du har tänkt att låta en hantverkare sitta och montera ihop skåpstommar, lådor etc.

Jag ser att det är en gasspis och det kan ibland betyda att det är begränsad elförsörjning till lägenheten och det innebär att det kan bli problem med elektrisk häll/spis samtidigt som man vill ha ugn, mikro, diskmaskin och annat som kan dra mycket el.
Bra input!

Ska mycket riktigt kika med styrelsen.

Gällande elen så har styrelsen meddelat att man kan ändra från fas 1 till fas 3 på egen hand. Det finns möjligheter från källaren.

Vad innebär dyrt? :)
 
Tänker mig att denna renovering av köket+nedmontering av väggen, kan gå för ca 150-200ksek alltesammans, med utgångspunkt i ett Ikea kök. Är jag helt ute och cyklar?
 
BirgitS
N Nafiz163 skrev:
Gällande elen så har styrelsen meddelat att man kan ändra från fas 1 till fas 3 på egen hand. Det finns möjligheter från källaren
Det låter inte som något man får göra själv.

N Nafiz163 skrev:
Vad innebär dyrt?
Dyrare än att köpa ett dyrare kök där stommarna och lådorna kommer färdigmonterade. Eller för den delen återanvända de skåp du redan har och så flytta och måla om dem.

Du behöver tänka efter hur du ska göra med golvet och taket när väggen tas bort, hur elen ska dras om osv. innan du tar in några offerter.
 
  • Gilla
Nafiz163
  • Laddar…
Du är ut att ha ett massivt 50-tals kök. Och du vill ersätta det med ett sli o släng MDF kök från Ikea, det är ingen bra idé, varken för värdet eller själen.
Jag skulle def renovera det existerande köket varsamt, kolla tex byggfabriken.se. De har mkt 50-60 tals grejer som är omåttligt populärt i storstäderna.
 
  • Gilla
Nafiz163 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.