Hejsan allihopa!:)

Nu är det dags, att renovera hallen i min lägenhet. Det är första gången jag gör detta jobb så jag är mycket tacksam på åsikter och kommentarer samt tips från er!

Det som skall göras i hallen är följande..

*Riva garderobsplatserna som är till sidan av bilden, där de svarta dörrarna står.
*Tapetsera nytt på väggarna.
*Lägga ett nytt golv.
*måla taket.

Angående tapetseringen har jag en fundering. Jag har en struktur tapet i dagsläget. Den är ju som sagt delbar som ni säkert vet, släpper man alltså på själva strukturen på tapeten (det yttersta) så får man ju en yta som är lite "luddig" eller vad man ska kalla det.

Går det att tapetsera på denna? Eller blir det bubblor om man gör så, går ju att testa själv med lite tapetlim och låta det verka och se om det bubblar sig, men om ni vet det redan nu;).

Bild 002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag är tacksam för svar!
 
Någon som vet det?:)
 
Hjälp mig nu ni som kan!

Jag har idag rivit ner garderoberna som stod intill väggen, spikade i betongen.

Nu när spikar och allt åkt ur betongen så drog det såklart med sig väldigt mycket betong på sina ställen. Bara smulade sönder i princip.

Det är speciellt två ställen som det är väldigt stora hål (ni ser bilderna). Ska jag använda husfix för att täppa igen alla hål till en början?

Har tänkt att sätta renoveringsgips på hela ytan sedan.

kom med förslag.:)
Bild 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som väggen är putsad så först måste du lista ut om det är kalk- eller cementbruk. Jag vet inte hur man ser skillnad på det. Lättast är nog att knacka loss en bit, eller ta en av de som har lossnat och ta med till bygghandeln och fråga. Angående tapeten vet jag inte hur den ska vara.
 
Det går att tapetsera på den ytan. Använd våtrumslim på väggen och Easy-uptapeter. Eventueltl ett lager renoveringsväv emellan också, för att få bort ojämnheter.

Funkade iallafall i vår hall.
 
Tack för svar!

Ska testa lite husfix imorgon, se vad resultatet blir!
 
Använd hellre gipsbruk än husfix. Husfix blir väldigt hårt och om du inte är van och råkar få det för tjockt är det svårare att "slipa" till. Gipsbruket kan du fixa hur lätt som helst om det blir ett för tjockt flager.
 
Måste du fylla igen hålen om du ska sätta renoveringsgips över?
 
Nej det kanske inte var nödvändigt att fylla igen hålen, men jag tyckte det skulle kännas bra att göra det.

Nu har jag fyllt igen hålen med en omgång av husfixet. Jag penslade på primer på betongen Först, innan jag fyllde igen med husfixet. Och husfixet verkade riktigt bra! Nu ska jag finspackla lite överallt och se hur det blir!

Tack för tips!
Nyfniken skrev:
Måste du fylla igen hålen om du ska sätta renoveringsgips över?
 
Husfix har jag alltid upplevt extremt lätt att slipa, t om med vanligt sandpapper... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.