Hej!

Skulle behöva lite råd för kommande renovering av golvbjälklaget i min torpargrund.

Vi har precis köpt huset och torpargrunden har konverterats av tidigare ägare till isolerad betongplatta i nästan alla rum, förutom 2st!?

I de två resterande rummen är golven rätt svajig och kalla, här vill jag stadga upp dem samt få dem isolerade. Hur går jag till väga? Om jag nu isolerar mer i golvbjälklaget, behöver jag göra några åtgärder i själva grunden? Om jag har mätt rätt så har jag ungefär 200-230mm att isolera.

Lite info:

- Huset från 1904, trolig byggt någon gång på 1800-talet

- I dem icke-renoverade rummen ligger träplank, någon slags board med limmad matta.

- Höjden i grunden är bara 15-20cm.. (Blir detta ett problem?)

Utanför rummet som skall renoveras:

Rött trähus med gul dubbeldörr och vitmålad fönsterkarm. Utanför dörren finns en betongtrappa med en blomkruka och grön gräsmatta. Skymtar en ventil under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser grunden ut från ventilen:

Grundens undersida med synliga träplank och jordig mark. Det finns skador och sprickor i träet, och höjden mellan marken och plankorna är mycket låg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Board under plastmatta:

Närbild på en hand som drar upp ett hörn av en plastmatta som avslöjar en gammal och skadad board under, i ett hörn med sprickor i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.