image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej jag har rivit ut toaletten, och vill bygga en duschhörna samt flytta toan en kort bit.
Jar funderar på bästa lösningen, att regla upp eller gjuta?
Som ni ser på bilden vilar timret på grunden, som är just bredvid en välbyggd skorsten. resten av grunden är krypgrund.
Vad blir nästa steget?
Har givetvis kontakt med VVS firman i byn, de ska dra om alla rör.

Måste tillägga att det låg isolering direkt på grunden, sedan en 22mm golspånskiva. Inte stabilt byggd alls.
 
Redigerat:
Ser ju onekligen väldigt torrt och fint ut vilket ju talar för att en träkonstruktion skulle kunna fungera även i framtiden.

Personligen hade jag dock valt att gräva ur en del isolera med cellplast och gjuta en liten platta på 10cm med vattenburen golvärme och göra rätt fall för hela rummet direkt i betongen, är ju tämligen enkelt att få bra i detta lilla utrymme ☺ och betongen till detta går ju fint att blanda själv.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
Se till att fästa upp vattenröret lite bättre, set lite riskabelt ut nu :D

Jag gissar på att det är ett gammalt hus då både grund och timmer skvallrar om det. Eftersom jag är nästan löjligt mån om byggnadsvård så skulle det aldrig falla mig in att gjuta en platta där. Dessutom är betong och trä två komponenter som inte gärna ska stå mot varandra, men det finns ju lösningar på det med.
Exakt hur man går tillväga med badrum i ett timmerhus vet jag faktiskt inte.

Ett varningens finger bara, inget plast, fogskum och icke hygroskopisk isolering bara. Dessa hus är byggda för att andas och måste så göra.
Även timmer är hygroskopiskt så pass att det kan ta upp och avge ganska mycket fukt.
Stänger man då till med plast så blir det obra.
 
Har själv ett gammalt timmerhus med gjuten platta i hela nedervåningen, man skall absolut vara medveten om riskerna med detta, dock så handlar det i TS fall om ett begränsat litet utrymme med till synes mycket litet tillskjutande markfukt vilket talar för att en liten gjutning i detta utrymme skulle kunna fungera mycket bra.
 
Huset byggdes 1870 och var då telegraf samt bostad. 1989 totalrenoverades man huset, tog hjälp av byggnadsgymnasiet. Så en del speciallösningar finn där.
Jag är mer inne på att regla, men behöver lote hjälp på vägen.
Har ni ngn bra länk att läsa, blogg där någon gjort liknande.
Googlat har jag, och gör jag dagligen :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.