T
Hade tänkt å renovera källaren å gillestugan. Gillestugan hade vi tänkt att lägga klinkergolv utan någon golvvärme å sedan på betong väggarna hade vi tänkt oss plåtreglar med gipsskivor som målas med silikatfärg å venelationsgaller längst ner på skivorna så att betong väggarna ventileras samt ventilerade golvsocklar. Samt sätta in en mitsubishi miniventelation som gör att det ventileras utan å förlora värme.

Vad tror vi om denna planering är detta sättet det ultimata??

Mvh Tommy
Gillestuga med träpaneler, möblerat med soffa och bord, tegelsten spis, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det platta direkt mot mark blir ju klinkers lätt väldigt kallt. Vad är det för golv idag? I vår gillestuga är det icke avslätad platta -> 45x95 regel stående med mängder av isolering mellan -> masonit -> laminatgolv. Där kommer vi lägga nivellgolv som i dom andra rummen i källaren för att se till att ha en kapillärbrytande lösning, men det förutsätter ju att man har 50-60 mm att spela på.

I hallen i källaren var där inte uppreglat golv, så där la vi balkongmatta, med små gumminabbar under som ventilerar, direkt mot plattan. Blev sjukt bra, dels varmt och behagligt att gå på, billigt i förhållande och väldigt lätt att byta ut.

Väggarna låter ju vettigt med stålreglar och gips, om man inte vill bredspackla hela ytan istället.
 
  • Gilla
Kvanttanten
  • Laddar…
Gör gärna ventilation för utrymmet bakom gipsen uppe under taket också. Då kan luften circulera. Det kan vara hög fuktbelastning på källarväggar (beroende på mark, etc.).
 
T
Okej det låter bra. Aa det är platta på mark tror jag men i övriga källaren är det målat betong golvet å det är inte så kallt som jag trodde det skulle vara när vi flyttade in i huset. I gillestugan är det träregel å grangolv idag. Men innan man lägger klinker direkt på betongen skall man lägga när matta på först?
 
T
Okej du menar något i gipsskivor som ett smalt avlångt galler både uppe å nere?
 
Jag lät min väggpanel sluta 2 cm under taket och så monterade jag en taklist 2 cm utanför väggen. Då blir det luftspalt hela vägen.
På golvet har jag också klinker, med klinkersockel (10 cm hög) mot betongväggen. Panelen slutar 8 cm ovanför golvet och reglarna bakom gör att det blir en spalt på 1,5 cm mellan sockel och panel. Det ger också en spalt hela vägen.

Jag har också klinker utan golvvärme i källaren. Det inget problem med kyligt golv när man går, men sitter man still med fötterna på golvet vill man ha en matta under.
 
Nu kanske jag är helt ute och cyklar med detta uttalandet, men varför måla gipsen med silikatfärg? Silikatfärg använder man ju vanligtvis när man målar direkt på betongen för att väggarna fortfarande ska kunna andas men om ni ändå reglar ut väggarna och har ventilation av utrymmet bakom så ser jag inte riktigt syftet med den sortens färg :)

Så spara de slantarna istället och måla med vanlig färg som kostar avsevärt mycket mindre (y)
 
Ja, silikat på gips är ingen ide. Skippa gipsen och kör puts och silikat på den istället.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
Precis min tanke.
Varför inte lämna sista 3 cm mot golv och tak utan gips och sätta taklist och sockel på distanser så luften kan vandra så?
Silikat är helt meningslöst, det målar du grundmuren med ifall du struntar i gipset.
Ett tips är att använda hattprofiler istället för plåtreglar, de bygger bara 25 istället för 45 som är minst annars.
Det är jättepraktiskt med nivells lösning om man har utrymme. Jag som har 197 i tak har 3 val; frysa om fötterna, heltäckningsmatta eller bilningsmaskin.
Vad har du för takhöjd i gillestugan?
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
T
Okej då skippar jag silikatfärgen å kör på vanlig. jag har idag 2m i takhöjd men det blir mer när jag river ut trägolvet å reglarna under
 
T
Okej putsa eller gips med plåtreglar vilket är bäst å billigast.
 
T
Det låter som en bra idé skulle du kunna lägga upp en bild kanske så man ser hur det ser ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.