Hej alla,

Vi tänkte gör om vår gillestuga till lek rum för barnen som i framtiden ska bli tv-spels rum etc.
Huset är byggt på 50-talet. Idag ligger det ett träplanks golv som inte verkar fuktdrabbat eftersom plankorna dragit isär sig i fogarna. Väggarna (2st ytterväggar och två innerväggar) är putsade med vad jag gissar någon betong-klossar inuti. Men åren har huset rör sig och man kan tydligt se spricker i vägarna längs skarvarna av betongklossarna, vissa äldre sprickor har man försök spakla över eller latexa. De putsade väggarna är målade med latex färg (tyvärr), men har inte börjat bubbla så dräneringen verkar hålla än så länge. längs en av ytter väggarna finns ett vattenburet element (vi har installerat bergvärme). längs en av innerväggarna finns en öppenspis.

golvet tänkte jag ta upp, lägga platon-matta, cellplast, golvspånskiva och sen valfritt golv(kanske heltäckningsmatta för mjuk och varmare känsla eller parkett).

Väggarna är väl kruxet. Det är ju fel färg så man borde riva ner yttersta putsen+färgen och sen putsa om. Hur svårt är det att putsa? Alternativet är ju att riva-ner putsen och färgen och regla upp med stålreglar och sen gipsa. innerväggarna tänkar jag att man kan sätt renoverings-gips direkt. problemet med stålreglarna är ytterväggen med elementet, där vet jag inte hur man ska göra? Flytta elementet verkar krångligt eftersom det är gjutjärnsrör och nydragningar med kopparrör ökar korrosionsrisken, eller?

Kom gärna med tips och råd!!!
 
Allt beror på hur mycket arbetet du vill lägga ner på det samt hur länge du vill att det skall hålla.
Skall du inte bila upp golvet osv. så tycker jag inte att du skall regla väggar utan att ha tänkt igenom en bra lösning på hur du kan få bra luftning i vid väggar och golv. Luften måste ju tavägen någonstans.

Min rekommendation är att lägg nytt golv och ta bort eventuell plastfärg där golv och golv listen går och sen har du kvar färgen på väggen till eller om du ser problem och sen när det börjar att bubbla så kan du riva ner putsen och putsa/spackla efter behov.
Det behöver inte bli ett problem bara för att du har latex färg på väggen.

Kör med parkett så slipper du golvspån.

/P
 
Redigerat:
Håller med. Platonmatta, "Parkett"golv, luftiga golvlister (jag monterade vanliga på ca 5 mm distans från väggen). Måla om väggar vid behov.
Trägolv blir tillräckligt "varma" utan isolering under.
 
Tackar,

vi verkar överens vad gäller golvet.

Varför måste man bila bort golvet för att kunna regla upp med stålstålreglar?
Luftiga golvlister är ju en självklarhet. Jag hade även tänkt att sätta takregeln och taklisten på 5mm distans för att kunna "ventilera" luften mellan gips och källarväggen, det borde väl räcka??
 
Hej,
Nä du behöver inte bila bort golvet. En av anledningarna till det är ju att man vill kunna isolera plattan och få bort fukt som kan gå genom golvet och eventuellt till vägg. Man kan dock inte få bort all fukt från vägg då sulan står mot marken.
Men generellt så skall man vara försiktig att reglaupp saker i källaren mot yttervägg. Speciellt nu när du har plastfärg. Tar du bort den och sen reglar så skulle jag tycka att det känns bättre än att ha kvar den.
Sen skall du alltid anta att det kan komma fukt från plattan mot vägg så renoveringsgips direkt mot innervägg kan bli ett problem om inneväggen råkar suga fukt från plattan och då fukta din gipsplatta med papp på och där kan det börja mögla. Alltid distanser som du säger mot golv och vägg.. Taket kan du sätta gips direkt.

/P
 
Några frågor till om golvet:

Vilken kvalité ska det på cellplast för att kunna lägga träparkett direkt? duger det med S80?

Läste någonstans att det kan fungera med S200 direkt under laminat, stämmer det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.