Hej allihopa!
Vi tänkte ta tag i garagetaket som projekt nu på våren då det läcker in och har troligtvis gjort ett tag. Det är idag plåttak som möter takpannor i nocken. Jag tänker att jag ska ha papptak istället.
Ni som kan detta eller har gjort liknande får gärna komma med tips och idéer!:)
Steg 1 är att jag tänker ta ner innertaket som idag består av masonit på råspont, och byta det som är skadat. Även få ner isoleringen.
Steg 2 blir att laga takstolar, som ni ser så är vissa av dem lite ruttna.
Steg 3 att byta den råspont till yttertaket uppifrån som är skadad. Sedan på med takpapp.

Som sagt kom gärna med input vad jag ska tänka på osv:)
 
  • En garagebyggnad med vit tegelvägg, svart tak, stängd vit garageport och en asfalterad uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett tak över grönskande trädgård och hus med vita väggar och mörkt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En husgrund med träbalkar, isolering, plast, tecken på mögel och fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en vind med träbjälkar, isolering och en provisorisk stödstolpe. Slitage eller skada syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, isolering, skadat tak med brännskada. Dunkelt upplyst, ogästvänligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme med träbjälkar och isolering, skadeställe syns med sot och brandskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt vindutrymme, isolering synlig, träbjälkar, dammigt, blekt ljus tränger igenom, ogästvänligt och försummat utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag med mögel och isolering i ett oupplyst, rått utrymme, synligt vatten- eller fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något man särkilt bör tänka på?
En tanke kring att förstärka takstolar, ska man såga ur det dåliga virket och sen förstärka/laga? Eller räcker det att förstärka upp med brädor vardera sida av det dåliga virket?
 
Rickard.
Jag tycker det verkar som att du har en bra plan. Takstolarna ser inte jättepåverkade ut så det är nog onödigt att kapa bort, förstärka en aning med K-plyfa eller reglar skadar aldrig.

Anslutningen mot fasaden kommer bli en viktig detalj att få tät men annars är det ganska okomplicerat.

Givetvis kommer jag rekommendera att du när alla förberedelser är gjorda (reparationer, hängrännor, fotplåtar, underlagspapp osv) så tar du in en lokal takläggare med bra rykte som svetsar ett lager papp.
 
I am not sure if the damage was caused by a leak. It looks more like condensation to me. I can't see the attic ventilation in your photos. The water vapor that gets in there has no way out.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.