Stor, sliten träport med lås, omgiven av gul vägg och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bruna träytterdörrar med gyllene gångjärn, delvis öppna och ljus bakom, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte renovera garagedörrarna, eftersom jag tycker att stommen är bra. Det glipar ca 2 cm längst ner vid dörröppningen. Gångjärnsriktaren gav inget resultat, eftersom det är så kraftiga gångjärn. Även om man skulle kunna rikta upp dörren, så är det ändå ca 1 cm glapp mellan dörrarna. Finns det några bra idéer?
 
Trevligt att nån vill ta vara på och fräscha upp ett par alldeles utmärkta slagportsdörrar (y):heart:
Med lite kärlek kommer dom se jättefina ut.
Gångjärnen är lättast att rikta om man tar loss dom och bankar lite lagom med ett knoster när dom är uppspända i ett skruvstycke. Nackdelen är att dörrarna är tunga att lyfta av och man måste kanske försöka ett par ggr.
Nederst kan ni skuva fast en borstlist. Glappet mellan dörrarna löser ni med en utskjutande tunn list på insidan av dörren som stängs först.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Man kan nog sammanfatta det i ett behoven är olika och till viss del också vilja att ta till sig nyheter.

Har man som "apan" nyckeln gömd under dörrmattan kanske ett Jalle Doorman är överflödigt. Men för en familj med ungar som inte bor långt ute i busken är det en riktigt smart grej.
 
Man kan också sätta en list på utsidan, över glipan mellan dörrarna. Gör man det vettigt så ser det ut som om det skulle vara så från början.
Börja i den änden och med borstlisterna, så ser du om gångjärnen ens behöver riktas.

Glappet i gångjärnet på bilden löser du genom att skruva dän gångjärnet (medan dörren sitter kvar — staga upp dörren så går det utmärkt att göra så), lägga några vanliga planbrickor emellan, och skruva fast det igen. Eller så skruvar du helt enkelt fast gångjärnet i nya skruvhål på så sätt att halvorna går ihop.
 
  • Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
Ja, det går lika bra att sätta listen på utsidan. Det har en fördel och det är att regel och tryckall döljs utan någon separat plåt. Anledningen att jag föreslog insidan är att det lätt ser klumpigt ut, men det beror ju såklart på utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.