Har diskuterat mitt tak här tidigare men nu har jag fått fram lite mer information.

Jag har inte bestämt om jag ska göra något åt taket ännu men överlag börjar eternitplattorna släppa lite så dessa frågor gäller OM jag väljer att göra nåt åt taket.

Inifrån är taket konstruerat såhär.

Takstol
Vågrät tät läkt.
Träspåntak (bra skick)
Vågrät tät läkt igen
Fyrkantiga platta eternitplattor

1. Om taket är någorlunda rakt kan jag skruva plåt rakt utanpå eterniten i den gamla bärläkten bakom eterniten?

2. Kan jag spika ströläkt och sedan bärläkt rakt utanpå eterniten och sedan lägga pannor eller plåt utan papp och liknande?

3. Om jag river eterniten kan jag skruva plåt i gamla bärläkten om denna är rak och ok skick? (Trots att denna är bärläkt med träspåntak under så vattnet kan väl inte rinna undan eller rinner vattnet under bärläkten i ett träspontat tak?)

3. Finns det nån anledning att kludda med att riva eternit, riva spån m.m. för att kunna göra ett undertak med råspont, tak papp o.s.v.?

Bifogar några bilder för att se hur det ser ut. Bilden utifrån är gammal så taket är i sämre skick utvändigt idag än vad det var när bilden togs.

Tack så länge! 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.