Hur är lönsamheten på att renovera ett hus i detta skick. 2planshus+källare, 150+56. 1200kvm, skogstomt? Byggt ca 1940. Hade tänkt göra det mesta själv, är själv elektriker. Har alla sorters hantverkare i släkten. Vad får huset kosta med dessa åtgärder som behövs göras. Har inga erfarenheter av likn kalkyler. Är det mkt mer lönsamt å renovera en kåk från att bygga nytt? Hur skulle man lägga upp det. Hur gör man med lån osv. All info är intressant.

Behövs:
Åtgärda 3kammarbrun, måste pumpa ur idag...
Byta stammar
Borra djupare hål för vatten, egen källa, vatten finns.
Nya stammar
Ny träpanel på huset
Ny plåttak
Ny el(gratis)
Tillägsisolera/byta ut isolering.
Pelletspanna+(värmepump)
(Se över dränneringen)

Gips, virke, färg, kök, badrum
 
Redigerat:
Upp kan vi inte börja beta av lite iaf. Om man bara räknar matrialkostnader till att börja med...
 
anlägga ny 3kammar, 40-60.000
byta stammar, inte många tusen
borra nytt vatten, 60-80.000
pelletspanna, 50-70.000 om resten av anläggningen funkar att integrera (ack tankar mm)
dräneringen, 20-40.000 i material+hyra av minigrävare


Är själva i en liknande situation :) har precis köpt hus från -54 där det mesta måste åtgärdas. Dock inget akut, men inom en 5års plan eller så bör rubbet bli gjort. Det viktigaste tror jag är att göra saker i rätt ordning, för oss innebär det dränera först av allt. Är ju inget lönt att börja inomhus eller på fasaden ifall man åker på hög fuktighet i källaren t.ex.
Huset är i bedrövligt skick rent estetiskt, så vi räknar med att kunna värdera upp det varje år eller så, för att kunna låna lite mer allt eftersom.

Rent ekonomiskt så hänger mycket på läget...är det väldans billigt att köpa pga skicket eller det kassa läget? Hur ligger hus i närheten prismässigt? Ligger huset inte bra till så hjälper det ju inte lika mycket att fixa till det så att säga.
 
Läget i sig är inte det attraktivaste området. Men för oss så skulle vi trivas...

Förutsättningen för att det skulle vara värt allt arbete är ju att man skulle kunna tjäna en slant mot om man skulle köpt en kåk där man bara behövde tapetsera och fräsha upp lite allmänt...
 
Om man skall försöka gissa på kostnaden, så någonstans runt 800kkr - 1Mkr om man gör mycket själv. Från 1,5Mkr och uppåt om hantverkare skall göra det med kvitto. Räkna inte på det snålaste tänkbara sättet, man hittar alltid något mer som behöver bytas när man börjar riva. Tänkte först lägga mig lite lägre på gissningen, men såg sedan kök och badrum också...

Man brukar kunna låna av banken för renoveringar, och är man från början öppen med vad man skall göra kan man diskutera en vettig lösning med dem, så att det inte säger nej någonstans mitt i renoveringen.

Men den här kåken måste ju vara mer eller mindre gratis om det skall gå ihop sig. De där kåkarna som byggdes under kriget höll inte heller alltid den bästa kvaliteten på virke och material. Jag skulle tänka mig för en del innan jag hoppade på ett sådant projekt.
 
Huset är mer eller mindre gratis men frågan är om det är värt mödan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.