Hmm..visste inte vad jag skulle sätta för rubrik så att den blir rättvisande. Har surfat runt en del här på forumet men inte riktigt hittat svar på mina funderingar.
Så här är det iallafall: Vi har ett hus från -38 som vi håller på att helrenovera i gammal stil, så långt det går. På entreplan har det någon gång (vi är osäkra på årtal) under årens lopp gjorts om en skrubb/garderob till ett pyttelitet badrum med wc och handfat. Antagligen(?) flyttade man upp den ursprungliga toaletten, som fanns i källaren.

Hursomhelst - vi har ingen aning om vad som finns bakom väggarna eller hur golvet ser ut, på väggarna är våtrumstapet och på golvet plastmatta. Inredningen skulle jag tippa är från bedrövliga 80-talet. I detta "badrum/garderob" finns ingen frånluftsventil, och dörren som sitter där är inte heller någon orginaldörr utan en slät 80-tals mdf-dörr, som är helt tät nedtill. Luften därinne blir med andra ord ganska unken, om man håller dörren stängd. Det luktar inte avlopp eller mögel eller liknande, men ...ja, unket.:S

När vi i vår plockar ner eterniten och byter fasad på gaveln som badrummet gränsar mot, kommer vi sätta in en ventil och fläkt. Vi kommer då också passa på att göra om badrummet, men budgetmedvetna som vi är undrar vi hur mycket man egentligen får/bör göra själv i ett sådant här fall - ett badrum med endast wc och handfat, ingen dusch eller badkar.
Vi hade tänkt vitt kakel på väggarna, och svart-vit klinker utan golvvärme på golvet. Nytt handfat, spegel och toalettstol. Det finns ju ingen golvbrunn i denna garderob - är detta något man bör/måste ha? Hur ser det ut med tätskikt? Kan inte tänka mig annat än att det är trävägg och masonit innanför våtrumstapeten, och det känns ju sådär ur fuktsynpunkt.
Om inget fall eller golvbrunn krävs så känns ju kakel/klinker-biten rätt simpel - vågar vi oss på det själva, så får en hantverkare greja med rörledningarna?:rolleyes:
 
Det finns inga lagar eller regler som säger att man inte får göra det själv, det handlar om att göra det fackmannamässigt. Om man läser på noga hur det ska göras och sedan följer instruktionerna tycker jag att man kan göra det själv. I

Om ni tänkt sätta upp kakel/klinker är det byggkeramikrådets instruktioner som tillämpliga och de kan ni hitta på bkr.se. (Jag tror att det kan finnas någon mer organisation som också kan ha regler man kan gå efter) Vi har i vinter renoverat ett badrum med golvbrunn enligt bkr:s regler, och det gick bra. Det tog väl rätt mycket längre tid än om vi haft hantverkare som gjort jobbet, det är ju en del funderande, letande och meckande innan det är klart men det känns skönt att veta att allt är gjort enligt branschreglerna. Tyvärr verkar inte alla hantverkare följa dem.

Det är ju enklare att göra om ett badrum utan golvbrunn, om jag inte minns fel är ska golvet ha tätskikt som går fem cm upp på väggen i en toalett utan golvbrunn. Så tätskiktet borde vara lättare att sätta upp utan alla manchetter och grejer som man slipper. Ett annat moment man borde slippa är att spackla lutning mot brunnen, som åtminstone vi fick kämpa en del med för att få rätt. Så jag skulle absolut våga göra det själv. Själva kakeluppsättningen tycker jag mest handlar om att vara noga och ha bra verktyg för att få det rakt, laserpass tyckte jag är ett suveränt hjälpmedel.

/C
 
ditt badrum är egentligen en toalett och det behövs ingen golvbrunn eller fuktspärrade väggar där. Fuktspärr i golvet vet jag inte om det gör av eller till. Blir det en översvämning där så rinner ju vatten neråt till undervåningen eller ut över tröskel. Bara att välja vad som skadar minst :). Ska det kaklas/klinkas så ska det vara gipsskivor som underlag.
Lycka till!
gaia
 
Håller med gaia, oavsett vad som står i regelverket (som dessutom ändras oavbrutet) så är ett tätskikt i ett rum utan golvbrunn bara ett sätt att flytta ut problemet utanför dörren.
Man får göra allting själv i ett hus så länge man gör rätt i princip, det finns en del regler inom el-området där man kräver behörighet men i övrigt är det fritt fram.
Det gäller väl bara att man inte överskattar sin förmåga så att det faktiskt blir rätt och bra det man gör.
 
jag tror att orsaken till tätskikt på golv i wc är för att förhindra skador av dropp läckage, går ett rör sönder är det som sagt kört
 
Som sagt, ladda hem rebglerna från bkr.se. Där framgår bla. att för toaletter och tvättstugor så behöver man bara ha tätskikt på golvet och 50mm upp på väggen.

Det kan ju vara lämpligt att passa på att byte tröskeln till dörren till en "våtrumströskel", en sådan är utformad dels så att det finns en kant på insidan (typiskt ca 20mm) som man kan dra upp tätskiktet mot, dels så att det blir en luftspalt mellan dörren och kanten så att luft kan komma in under dörren, och sedan ventileras ut via fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.