Hej,
Jag och min man har ett litet radhus (50-tal), på baksidan finns en uteplats med gamla stenplattor. De är lösa, vingliga och ojämna (förutom att de är skitfula). Vi har hittills täckt över dessa med Ikea-trall, men skulle behöva göra någon mer permanent lösning. Förutom detta så finns det vit puts som går ca en meter upp på tegelväggen som också skulle behöva tas bort. Det som skulle behöva göras är alltså knacka ner puts, ta bort de gamla stenplattorna och lägga nytt utegolv, och jag tänker då evt nån typ av klinkers? Är detta ett jobb som två glada amatörer (dvs jag och min man) kan ta oss an? Vi har ingen vidare erfarenhet av renoveringsarbete förutom att ta ner tapeter och måla om. Putsen borde vara ganska lätt att knacka ner för hand, men hur behandlar man teglet under sedan? Och hur svårt är det att lägga nya plattor?
 
Klinkers funkar inte då plattorna troligtvis ligger på en sandbädd. Bakom putsen är det troligtvis inte tegel utan mer troligt någon form av mursten typ hålbetong eller leca bilder?
 
Bild på väggen med puts och på stenplattorna.
Trädgårdsgång med betongplattor, ojämna, lite mögel, tegelvägg, betongblock, gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus hörn med tegelvägg, sprucken vit puts, skuggig stenplattor, glasdörr, barnleksaker, hyllor med krukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klinkers funkar inte då plattorna troligtvis ligger på en sandbädd. Bakom putsen är det troligtvis inte tegel utan mer troligt någon form av mursten typ hålbetong eller leca bilder?
Plattorna ligger på cement tror jag, eftersom det är en upphöjd uteplats med ca en halvmeter ner till marknivå. Där har förra ägare lagt trädäck. Bakom putsen är det tegelfasad, se bild.
 
Vanligt att man har en mur och sen fyllt denna med sand men lyft en platta så vet du
 
Tegelmur med puts på ena sidan (det vill vi alltså ta bort) och stenplattorna som det ser ut när man tagit bort trallen.
. Trädäck med trappsteg, blomkrukor, sopkvast, sopsäckar, tegelvägg, soligt, skuggor, ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Solljus, trätrappa, terass, sopkvast, svarta sopsäckar, vit vägg, blomkruka, skuggor, dagtid, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsen är ju bara att knacka ner försiktigt så man inte skadar stenen plattorna beror ju som sagt på vad det är för underlag är dom ojämna så är det troligtvis sand under
 
Ser ut som att det är ett ganska ojämnt underlag under där man verkar ha lagt sand för att jämna ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.