Jaha, vad tror den samlade kompetensen om denna brunn?
Går den att renovera/relina eller det är bara att bila upp som är enda lösningen? Den verkar iofs tät eftersom den håller vatten, så kanske bäst att bara låta vara?

Vet inte om det går gamla gjutjärnsrör i plattan också, men max 50 cm isf för sen kommer krypgrund och där har vi nyare plaströr.

Äldre avloppsrör och skadade röranslutningar syns i rostig, förfallen avloppsöppning mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmonterade rör och ventiler, ett golvbrunnshål, ingenjörsinstallationer i ett utilityrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är en brunn i ett gammalt pannrum som vi nu tänker ha tvättstuga i, så lite mer vatten kommer rinna genom brunnen, därav min fråga.
 
Excel
Lexington Lexington skrev:
Jaha, vad tror den samlade kompetensen om denna brunn?
Går den att renovera/relina eller det är bara att bila upp som är enda lösningen? Den verkar iofs tät eftersom den håller vatten, så kanske bäst att bara låta vara?

Vet inte om det går gamla gjutjärnsrör i plattan också, men max 50 cm isf för sen kommer krypgrund och där har vi nyare plaströr.

[bild]
[bild]

Detta är en brunn i ett gammalt pannrum som vi nu tänker ha tvättstuga i, så lite mer vatten kommer rinna genom brunnen, därav min fråga.
Jag skulle bila upp och dra nytt rör.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Jag skulle bila upp och dra nytt rör.
Och det är inga problem med tanke på inkommande vatten o andra rör? Mer än att man behöver va försiktig förstås.
 
Hade också bilat upp och bytt ut. Framförallt om du ändå har nya rör ganska nära. Börja bila från andra sidan än du har rören så skall det nog gå fint. Då kan du försiktigt knacka dig fram så du bara frilägger brunnen och eventuella rör som borde gå lite åt vänster i bild,.
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Excel
Bila försiktigt, har svårt att se att du kommer skada inkommande vatten på den bilden.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hur mycket mer ska göras i utrymmet?
Ska man "renovera golvet" skulle jag bila upp och byta brunn och rör för att slippa göra om alltihop.
Sen om det bara är 50 cm till nytt skulle jag kanske göra det ändå...det som ligger där kan hålla 20 år, eller gå sönder imorgon...
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur mycket mer ska göras i utrymmet?
Ska man "renovera golvet" skulle jag bila upp och byta brunn och rör för att slippa göra om alltihop.
Sen om det bara är 50 cm till nytt skulle jag kanske göra det ändå...det som ligger där kan hålla 20 år, eller gå sönder imorgon...
...och fundera på om du ska ha en separat anslutning för tvättmaskin så att du slipper ha rör liggande på golvet, du har ju ett vitt avloppsrör från höger som också kanske går att ansluta på ett snyggare sätt.
 
  • Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hur mycket mer ska göras i utrymmet?
Ska man "renovera golvet" skulle jag bila upp och byta brunn och rör för att slippa göra om alltihop.
Sen om det bara är 50 cm till nytt skulle jag kanske göra det ändå...det som ligger där kan hålla 20 år, eller gå sönder imorgon...
Vi tänkte att vi va färdiga med utrymmet, därför frågan om renovering, men är det dumt o chansa får vi kanske tänka om!
 
D Dublin skrev:
...och fundera på om du ska ha en separat anslutning för tvättmaskin så att du slipper ha rör liggande på golvet, du har ju ett vitt avloppsrör från höger som också kanske går att ansluta på ett snyggare sätt.
Den väggen ser ut såhär.
Tvättstuga med öppen golvbrunn, väggkakel, vattenberedare, rostfri tvättställ, rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättmaskin o torktumlare ska stå till höger om vasken o vi kopplar på det avloppet.
Framför alla rör till vänster ska vi ha skåp som döljer allt.
 
Lexington Lexington skrev:
Vi tänkte att vi va färdiga med utrymmet, därför frågan om renovering, men är det dumt o chansa får vi kanske tänka om!
Lexington Lexington skrev:
Den väggen ser ut såhär.
[bild]
Tvättmaskin o torktumlare ska stå till höger om vasken o vi kopplar på det avloppet.
Framför alla rör till vänster ska vi ha skåp som döljer allt.
Tja, då kanske man kan låta det vara?
Den dan det krånglar får ni flytta ett skåp och maskinerna, utöver gjuta igen golvhålet och måla golv...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Vi tänkte att vi va färdiga med utrymmet, därför frågan om renovering, men är det dumt o chansa får vi kanske tänka om!
Jag hade absolut knackat upp det där och bytt brunn. Det går såpass smidigt när det är så liten sträcka. Hyr en Hilti och knacka upp det som behövs under lämplig dag. Sen stoppa dit ny brunn och skarva på det nya röret och så gjuter du igen. Klart på en helg med gott om tid över för annat, så håller det resten av livet (typ).
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tja, då kanske man kan låta det vara?
Den dan det krånglar får ni flytta ett skåp och maskinerna, utöver gjuta igen golvhålet och måla golv...
Får nog bli så till en början ändå och hålla lite koll på det. Är ju inte något som blir förstört om det skulle börja läcka lite.
Fick också en muntlig uppskattning på att relina brunn och rör på runt 20’.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krilleman
Om du har plast nedanför synligt i krypgrund så tror jag ej bilningen blir speciellt svår.

Börja lägst bort från inkommande vatten så kommer det lösa sig alldeles finemang!

Du behöver aldrig ha bilmejseln nära inkommande vatten om du börjar från andra sidan. Dom sista centimeterna närmast din PEM kommer skaka loss av sig självt!

Byt brunnen!

Hyr en bättre maskin över en helg, hos din lokala uthyrningsfirma, och saken är biff.

Länge sen nu men detta har jag gjort mängder med gånger på jobbet, och även privat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-993#post-2607732
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det slutade med att jag stack huvudet i sanden och gjorde klart!

Får hålla lite koll på brunnen under närmsta tiden!

Vit förvaringsmöbel med skåp under arbetsyta, brickor och skor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Dessa äldre gjutjärnsgolvbrunnar brukar hålla extrem många år (om dom inte utsätts för syror ell liknande).

Har bilat upp ett 100-tal genom åren både i bostäder och parkeringsgarage, & 99% är fortfarande helfräscha efter 50-70 år.

I framtiden om du ska byta ut brunnen till en modern plastbrunn, så kanske du har möjligheten att från krypgrund skjuta in ett 75 mm nytt plaströr inuti det gamla gjutjärnsröret om dom tidigare har använt 110 mm.
Då behöver du enbart bila upp just runt brunnen, för att ansluta det "nya" 75 mm plaströret som går inuti det gamla.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.