Nu har vi bott ett par veckor i vårt nygamla hus. Det har en liten farstu eller förstuga, som vi i nuläget valt att inte värma upp. Först kommer alltså ytterdörren och därefter en liten farstu och ett par pardörrar in i huset. De här pardörrarna vägrar att hålla sig stängda och jag förmodar att man får ta tag och reparera de här dörrarna. Någon som har något bra tips på något ställe på nätet där man kan läsa om sånt här? Har sökt men inte lyckats hitta något bra.
 
I
Låna en bok om byggnadsvård på biblioteket. Där hittar du oftast en bra beskrivning på ditt problem.

Sen är det oxå en fråga om vad du menar med att 'renovera'? Det kan sträcka sig från att skrapa, kitta om och måla; till att plocka isär dörren i sina beståndsdelar, skrapa av färg och kitt, rikta bitarna och sätta ihop dem igen.

Om de inte håller tätt (hänger eller har slagit sig) kan det krävas allt från nya beslag och uppriktning; till att rikta ramvirket som blivit krokigt. Det sista går att göra på två sätt: ett är att skaffa nytt virke och byta ut det som är skevt/förstört; två är att såga tvärgående spår över ådringen på den inåtbuktande sidan och tvinga ut virket till rak linje i en jigg m.h.a. lim och träkilar. Samtidigt buktigt och skevt virke är svårt att komma tillrätta med, men det går om man är eftertänksam och lite händig.

Ska du ha nytt virke, ska det inte vara homogent (men köpas homogent), utan kluvet, störtat och vändlimmat för att behålla rakheten/formen framöver. Tappar och falsar gör du med bandsåg och överhandsfräs om du inte använder överhandsfräs allena. En bänkfräs är ännu bättre för operationen. Satsa helst på norrländsk kärnfur alternativt amerikansk fur (Redwood, Oregon Pine, m.fl).

Om problemet är så enkelt att dörrarna inte vill hålla sig stängda ska du kolla lodet på karmen. Sitter den inte i lod kan dörrar både öppna och gå igen av sig själv. I så fall får du rikta karmen till lod. Den går ur lod på gamla hus när huset sätter sig av ålder m.m.
_______________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
utan kluvet, störtat och vändlimmat för att behålla rakheten/formen
Byggaren
Störtat? Ursäkta, men vad är det? :)
 
I
Dr_Jerkyll skrev:
Störtat? Ursäkta, men vad är det? :)

Samma som hos målaren. Topp mot rotändan. (Ena plankan vänd 180 grader åt andra hållet.)
_________________
Byggaren
 
Aha, topp-rot limning. Målaruttryck, det kan jag inga... ;)
 
i tidnigen "gör det själv" så för några nr sen visade dom hur man fixar lite problem med gamla spegeldörrar , man behöver vara premurent för att läsa deras pdf filer på deras hemsida

artikeln heter "Länge leve spegeldörren"
 
Tack för tips. Vi har inget bredband ännu så jag har lite problem att komma in och kolla respektive svara. Jag är inte säker på vad det stora problemet är ännu och även om jag är ganska händig är jag lite okunnig och behöver lära mig saker. I detta ingår att lära sig var man behöver börja leta efter problemet. Nu fick jag en del tips. Det är inte så lätt att gå och låna böcker - jag har inte hittat något om just det här problemet. Tar gärna emot tips på titlar på böcker också!
 
I boken vårda och renovera trähus av Sören Thurell finns ett avsnitt om skador på ytterdörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.