Vi har en liten gästtoa som renoverades senast 1996, idag helt funkionsduglig men börjar bli lite sliten...
Idag ligger det våtrumsmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna, ingen golvbrunn. Bara toalett, vattenelement och handfat.

Min man vill helst bara måla väggarna och byta handfat medan jag vill riva ut tapeten på golv och vägg och ha målade väggar med klinker på golvet. Mattan ligger idag direkt på betongplattan. Ingen av oss har erfarenhet av att göra något sånt här.

Tror ni man behöver flytspackla golvet? Svårt att ta ner tapeten? Vilka problem man vi stöta på? Hur bör vi gå till väga? Är det här något två gröngölingar klarar? Kan ju måla, tapetsera och lägga golv men det här känns lite större ;) bifogar bild på badrummet nu och hur jag tänker mig att det ska se ut sen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Basel
  • Laddar…
Att sätta klinker på ett platt golv är nog något de flesta klarar av, men tänk på att klinker känns kallt. Ska ni ha golvvärme så blir det genast krångligare eftersom ni måste flytspackla och få dit en elektriker. Om ni istället köper en fluffig badrumsmatta på IKEA blir det enklare.

Nu finns det tyvärr en massa regler för våtutrymmen som man visserligen kan strunta i, men då kan försäkringsbolaget krångla om det blir något fel. Enligt reglerna ska de finnas en fuktspärr på golvet och några cm upp på väggen. Inga vattenrör eller värmerör ska komma upp ur golvet, bara avloppsrör är OK. Dessutom kan det bli svårt att lägga klinker snyggt runt rören.

Ni har inte funderat på att uppdatera belysningen? Det kan göra att det ser mycket modernare ut. Ni kanske ska byta elementet mot en handdukstork? Nya krokar, toalettsits och toarullehållare? Jag tycker golvlister ser omodernt ut i våtrum och skulle hellre sätta en rad klinker, men det jag skriver är min smak och ni får fundera på hur ni vill göra.
 
om man vill göra en light renovering kan du måla våtrumsmattan och väggar med våtrumsfärg I valfri kulör. Sen river du ut toalett, handfat, och badrumsskåp och sätter in nytt samt ny belysning. De kommer bli kanon, gjorde detta själv I ett badrum, känns mkt lyxigt och du gör då inget ingrepp i tätskikt osv.
 
En gästtoa är väl perfekt projekt att lära sig på! Inte är det helt lätt allt men o andra sidan inget kärnkraftverk heller.
Om ni inte alls har nån kunskap så ser det ut som om ni behöver ta hjälp med åtminstone vvs och el.
Att sätta tätskikt på golvet i en toa är enkelt, bara följa tillverkarens instruktioner och ska man vara ärlig så. Utan dusch eller badkar så är det inte så stor belastning, Som Fred vom Jupiter skriver så är det nog bara för att försäkringsbolaget skall vara nöjda.
 
Redigerat:
Jag har också en liten gästtoa som väntar på renovering, och jag håller med om det nästan absurda kravet på tätskikt. Okej, det finns vatten och det står en toalett där, men det finns ingen golvbrunn och under normala förhållanden kommer det ju ut försumbara mängder fukt på golvet. Om en vattenledning går av eller det blir översvämning i toaletten så visst, men då har man nog mer problem än vad tätskiktet kan hantera ändå, så i praktiken blir nog skadorna lika stora.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Utmärkt "övningsobjekt".
Gjorde samma själv för några år sen men la matta på golvet och kaklade väggarna.
Jag anlitade vvs hjälp för inkoppling av vägghängd toa och handfat.
Jag var novis när jag flyttade in i huset men jag har lärt mig själv och har idag renoverat gästtoa, lagt tak, bytt fönster, bytt panel osv så inget är omöjligt att lära sig ;)
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
Yaken skrev:
Jag har också en liten gästtoa som väntar på renovering, och jag håller med om det nästan absurda kravet på tätskikt. Okej, det finns vatten och det står en toalett där, men det finns ingen golvbrunn och under normala förhållanden kommer det ju ut försumbara mängder fukt på golvet. Om en vattenledning går av eller det blir översvämning i toaletten så visst, men då har man nog mer problem än vad tätskiktet kan hantera ändå, så i praktiken blir nog skadorna lika stora.
Ja, det beror helt på vad man tror sig klara av och hur mycket man är villig att lägga på renoveringen. Bara badrumsmöbler kan lätt gå på allt från 7-25k.
Att lägga klinkers på golv på en såpass liten yta är egentligen inget svårt. Du har tex inget fall mot en brunn att ta hänsyn till. Att sätta kakel på väggarna är något svårare och speciellt om man ska göra fina avslut runt ett fönster, men återigen, har man tiden så kan man testskära ett par platter tills de blir bra.
 
Tack för era inlägg, det peppar mig att faktiskt våga prova! :)

Hade väl egentligen velat följa reglerna om tätskikt 5cm upp på väggen men funderar så klart på om det är nödvändigt. Hade ju så klart följt reglerna i vårt stora badrum där vi badar, duschar, skvätter och har golvbrunn.

Utrymmet är så litet och vi har element där inne så jag tror vi klarar oss utan golvvärme. Om det blir för kallt få vi väl investera i en badrumsmatta...

Största problemet tror jag blir att få ner befintlig våtrumstapet?
 
  • Gilla
LenaNina och 1 till
  • Laddar…
Blir nog lite jobb att få ned mattan men gissar på att dra är en bra början, ni lär få "fixa" väggen på nått sätt om ni skall måla. Lär bli lite skavanker efter limmet.. renoverings gips med microlit på kanske blir bra som underlag för målningen...
 
Det är en väldigt liten och enkel åtgärd att lägga rollat tätskikt på en så liten golvyta.

Den nya toan på bilden har ju vägghängd toa, och även rören till handfat osv. ut ur väggen. Har du tänkt dig en såpass omfattande ombyggnad? Om du skall sätta klinker på golvet så ingår det att kolla att toans avlopps-stos sticker upp tillräckligt även efter klinkersättning. Om den inte gör det så är det ingen större sak att fixa. Men det kan behöva fixas innan klinkersättningen. Även andra ev. rörkopplingar vid golvet.
 
luscious skrev:
Tack för era inlägg, det peppar mig att faktiskt våga prova! :)

Hade väl egentligen velat följa reglerna om tätskikt 5cm upp på väggen men funderar så klart på om det är nödvändigt. Hade ju så klart följt reglerna i vårt stora badrum där vi badar, duschar, skvätter och har golvbrunn.

Utrymmet är så litet och vi har element där inne så jag tror vi klarar oss utan golvvärme. Om det blir för kallt få vi väl investera i en badrumsmatta...

Största problemet tror jag blir att få ner befintlig våtrumstapet?
att sätta tätskikt på golv är som att tapetsera. Du rollar ut geggan och sen sätter du en folievåd i detta. Extremt enkelt. Sen sätter du kakel på detta.
 
Jag skulle rivit ut golvmattan och flytspacklat tex. 10mm med armeringsnät 2,5mm. Vidare satt tätskiksfolie med 10mm utvik mot väggen. Lagt klinker. Målat väggarna med våtrumsfärg. Inte allt för krångligt.
 
oscarwww oscarwww skrev:
Jag skulle rivit ut golvmattan och flytspacklat tex. 10mm med armeringsnät 2,5mm. Vidare satt tätskiksfolie med 10mm utvik mot väggen. Lagt klinker. Målat väggarna med våtrumsfärg. Inte allt för krångligt.
4år senare.
Du är då ingen novis i att återuppliva gamla trådar ;)
 
T
oscarwww oscarwww skrev:
Jag skulle rivit ut golvmattan och flytspacklat tex. 10mm med armeringsnät 2,5mm. Vidare satt tätskiksfolie med 10mm utvik mot väggen. Lagt klinker. Målat väggarna med våtrumsfärg. Inte allt för krångligt.
Räcker med 50mm uppvik och dessutom är nog TS klar vid detta laget då tråden är fyra år gammal!
 
  • Gilla
tolånga
  • Laddar…
T TheGame skrev:
4år senare.
Du är då ingen novis i att återuppliva gamla trådar ;)
Använder sökfunktionen istället för skapa nya trådar ;)
 
  • Gilla
Snablas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.