Åsa Lund
Hej!
För sisådär åtta år sedan hade vi en hantverkare hemma hos oss på Torpet och satte upp en traditionell gärdsgård. Flätade den med vidjor enligt konstens alla regler.
Nu tycker jag att den har sjunkit ihop litegrann. Hantverkaren har bytt telefonnummer och jag får inte tag i honom.
Kan jag renovera gärdsgården själv genom att lyfta upp slanorna och skruva ihop den? Vilken sorts skruv ska jag använda?
Tack på förhand för hjälpen!
Ett naket träd framför ett traditionellt staket på en solig dag med klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Nej det skall du inte.

Om några år kommer stavran (stolparna) att vara ruttna och behöva bytas och då du stänger upp gärdsgården vill du inte ha en massa skruvar som försvårar arbetet. Man låter en gärdsgård stå orörd tills stavran ha ruttnat och då hugger man av banden och antingen byter stavran eller hugger av dem så man får bort det ruttna och stöter ned dem i jorden igen. Ibland måste man ta bort någon halvmeter nedtill på någon trodo men allt friskt trä återanvänder man och så binder man med nya band och kompletterar med nytt virke där det behövs. Hela processen kallas att stänga upp.
Enkelt och rationellt.
Om du är hyfsat stark i händerna och kan använda kniv och yxa så kan du stänga upp den själv. Att vrida dit banden är inte alls så svårt som det ser ut.

Börjar man skruva och spika så går inte gärdsgården att stänga upp och duger bara till ved.
 
Åsa Lund
Ok! Tack för svar!
Så man låter det vara sålänge och pilar isär allt när man tröttnat på utseendet? Blir ett stort pussel att göra om helt enkelt
 
Man stänger upp den när den inte mera står på rätt och inte fungerar som gärdsgård.

Du verkar ha trodor som går genom 6 staverpar och tre band på varje staverpar. Det betyder att varje trodo ligger på tre band. Ser man systemet så går det bara att plocka ihop på ett vis. Trodorna är ju ofta skarvade det vill säga lagda med topparna omlott så om man behöver ta bort någon halvmeter ruttet vid jorden brukar det gå att plocka ihop det endå. Fast man måste ha en del nytt virke att komplettera med.
 
Störarna kan också bindas ihop med sträng som man sätter så att det blir en 8 och drar ihop. Troerna ligger lika bra på dem som på vidjor eller halverade granstammar av smågran.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ok! Tack för svar!
Så man låter det vara sålänge och pilar isär allt när man tröttnat på utseendet? Blir ett stort pussel att göra om helt enkelt
Här nere i Småland har många gärdsgårdar reparerats med ståltråd, vanligt som används är det som kallas för järntråd eller stängseltråd. de har bra hållbarhet. Drar du samman vid tunnare slana så spänner det till för de tjockare. Snurra ihop och knacka in änden. Enkelt sätt för oss amatörer att underhålla gärdsgårdarna och billigt, bättre än att låta dem rasa ihop.;)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Funkar det med najtråd? Enkelt att jobba med (y)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funkar det med najtråd? Enkelt att jobba med (y)
Nej, det är för klent tror jag, stängseltråd fungerar bra i alla fall, det har jag egen erfarenhet av. Hovtång ett måste för att klippa, spänna och vrida ihop.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Sök på järntråd och stängseltråd.
Kolla om du har t.ex. Granngården i närheten eller liknande handel med "gårdsprodukter".
Vi brukar åka förbi på de här vägarna några gånger om året där vägarna ramas in av tätlagda gärdsgårdar
https://www.brabygden.se/
Och för att också inhandla vårt grillkol.
https://www.bjalebo.se/grillkol

Ursäkta OT, men de som håller det vid liv förtjänar lite reklam.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Torpet ligger i närheten av Falköping så det är lite långt iväg. Tack för trevliga tips annars!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.