Vi har fina gabondörrar från 50-talet i vår lägenhet som är ganska slitna på sina ställen.
Har sökt efter någon bra info på nätet och här om hur man renoverar gabondörrar men hittar inte så mycket. Att man kan slipa dem lätt och lacka om dem förstår jag, men går det att fixa till dem på något vis så att större repor och skador försvinner? Jag vill alltså behålla det ursprungliga utseendet på dem.:)
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Om du gör en renovering med slipning lackning så kommer dom antagligen se så fina ut att lite skavanker inte stör. Skulle det vara stora skador så kan en möbelrenoverare lägga in bitar på samma sätt som man renoverar skador i fanérade möbler.
 
magnusk750 skrev:
Om du gör en renovering med slipning lackning så kommer dom antagligen se så fina ut att lite skavanker inte stör. Skulle det vara stora skador så kan en möbelrenoverare lägga in bitar på samma sätt som man renoverar skador i fanérade möbler.
Ja det finns nog några lite större skador. Surfade runt lite och hittade en sida där de beskrev hur man lagade faner, kanske man kan hitta lite lämpligt gabonfaner någonstans och försöka själv. ;)
 
Hej, Hur gick det med dina Gabondörrar? Jag står inför ett liknande projekt. Vill ha dom i originalutseende fastän uppfräschade.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Jag har inte kommit så långt än. :surprised: Och med tanke på att sonen nyss fyllde fem och helt nyligen ritade på en av dörrarna med kulspets tänkte jag att det nog är bäst att avvakta. :) Jag gjorde en snabbuppfixning dock på några fläckar som var ljusare, med hjälp av rå linolja helt enkelt. Det funkade faktiskt förvånansvärt bra som tillfällig uppfräschning. Men uppdatera gärna själv om hur det går!
 
Jag har fixat upp mina dörrar, dock valde jag att vitbetsa dem för att ljusa upp dem.

Först slipade jag ner dem, tryckskador fuktade jag lätt så att de reste sig något. Tänk på att fanéren kan vara ganska tunn så slipa inte för mycket.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för snabba svar!

Såhär är det: Min hyresvärd bjuder på renovering men jag fick veta att målarna inte slipar dörrarna utan bara lackar över alla skador såsom klister från tejp, solkigt kring handtaget, etc. Man tror inte det är sant, men jag ser det ju på min badrumsdörr som "renoverats" på det sättet. Förklaringen varför de inte slipar var att faneret är för tunnt och skulle gå sönder..... Jag rekommenderades att själv täckmåla dören om jag inte ville ha det gjort på det sättet

Men jag vill inte täckmåla utan bara ha originalutseendet fastän fräschare. Tänkte mig någon slags lackbets så att jag får en yta som går att rengöra utan att betsen följer med (som det är ju). Tack för varningen att fanéret är tunnt. Om man sandpapprar för hand borde det inte vara någon fara. Vilket sandpapper använde du?. Var det knepigt att få bort handtag och nyckelbricka?. Hur gjorde du med handtagen? Mina handtag är greppet i trä resten i metall, allting väldigt solkigt. Vet ej hur man blankar upp metallen utan att skada träet. (ursäkta, många frågor på en gång)
 
Klister mm borde gå att få bort med rengöringsmedel, målarrengöring kanske?
Jag kommer inte ihåg vilken kornstorlek jag slipade med, men jag gjorde det i tre omgångar med finare sandpapper varje gång (ganska grovt i början), jag använder en excenterslip. Min gabon var 0.5-1mm tjock så där var lite att ta av.

Hos mig satt den en sprint som höll ihop handtagen, så dessa fick jag slå ut, därefter kunde jag dela handtagen och plocka loss långskölden som satt hos oss. Dessa polerade jag upp med autosol. Bricka och handtag var kromat med grepp i bakelit.
 
Vad bra! Då kan jag våga mig på dörrarna med slipmaskin t o m. Hur vet du den exakta tjockleken på faneret? gick du igenom? :)

Jo, jag fick bort tejpklistret med t-sprit och då följde även betsen med. Solkigheten på köksdörren försökte jag ta bort med rengöringsmedel för kök. Även här följde betsen med på vissa ställen . Så det se inte klokt ut! Och så är det en hel del repor också.

Så att bara få det överlackat utan slipning är inte lockande. Konstigt att hyresvärden tycker det är normalt att göra så.
 
Jag skulle tro att tjockleken beror på vilken tillverkare.
Jag gick genom på någon kant, så var försiktig där.

Min erfarenhet är att hyresvärdar tar den enkla vägen.
 
Sickla bort lacken istället och avsluta med fint sandpapper (180-320 korn) istället så är risken mindre att gå igenom faneret. Hade inte använt elektriska slipmaskiner av samma anledning utan endast handslipat med kloss istället.
 
Fanérens tjocklek borde gå att se när man plockar bort tex nyckelskylten.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Hur sicklar man?
 
  • Gilla
KeyserZ
  • Laddar…
Nu väcker jag liv i denna tråden!

13th Machine, har du bilder på dina vitbetsade dörrar? Har nämligen funderingar själv på att göra det för att få en mix mellan gammalt och nytt här hemma! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.