Vi har en veranda som byggdes i slutet av 90-talet enligt grannarna.
Vi har bytt lite på taket och målat under tiden vi har bott i huset men nu har en del panel börjat bli dålig och skjutdörren börjat bli i dåligt skick så vi tänkte byta den.
Har kollat med stadsbyggnadskontoret om det fanns bygglov och det gjorde det inte, gubben jag pratade med kollade på en satellit bild över området ifrån 2004 och sa att han såg utbyggnaden på bilden så han nästan gratulerade oss att dom inte kunde göra nåt då det gått längre än 10 år.
Frågan är vad som gäller på såna byggen, är det bara att låta allting förfalla om man inte bygger nytt på bygglov eller är det inom lagens armar ok att göra vissa renoveringar?
 
Tack för svaret, dock verkar den byggnaden dom diskuterar ha haft bygglov än gång i tiden, ändå väldigt nyttig information i tråden.
Du har ingen källa till där man kan läsa sig till mer där det handlar om regler vid svartbygge?

Vad jag förstått min farbror så är det upp till kommunen att bevisa att bygget är yngre än 10 år men ser dom att vissa saker är nygjort så kan dom kanske blir griniga och yrkar på att vi får riva allt?

Grannarna har jag underskrivet papper på också att dom inte har något emot att vi renoverar altanen då dom aldrig haft något emot den och dom själva också tycker att det ser roligare ut om området runt deras hus ser bra ut.
 
Vill också tillägga att det enda som kommer se annorlunda ut sedan tidigare är lite invändigt på verandan och att skjutdörren blir lite bredare än idag. Övrigt byter vi bara lite panel och målar.
 
Jag tänker såhär: Eftersom du redan kollat med kommunen och de uppenbarligen vet att det är ett svartbygge från början har du ju inget att förlora på att höra med dem om eventuella konsekvenser vid en renovering? Så vitt jag förstår är själva svartbygge-biten preskriberad efter 10 år :)
 
Det där med bredare skjutdörr kan vara ett problem. Det kan anses ändra det exteriöra utseendet, och är därmed bygglovspliktigt.
 
Googla på plan och bygglagen, PBL. Torr lagtext.
Du kan renovera allt men akta dig noga för att riva. Det finns en annan tråd just nu om detta.
Betydande fasadändringar kan betraktas som bygglovskrävande.
Ta lugnt en sak (vägg) i taget och fota ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.