Våran trappa är vitmålad (färgen flagar) med världens äldsta diarrefärgade nålfilt som klär in stegen. Misstänker att den är i ursprungsskick från husets byggår 1938.

Jag drömmer dock mardrömmar om bakteriehalten i den gamla nålfilten och fattar inte hur man skall kunna hålla en sådan trappa ren? För mina nervers skull är därför nålfilten utdömd.:)

Till saken:
Hur får man bort den? Värmepistol, handkraft, T-röd eller annan metod?
Jag skulle vilja ha en vitmålad trappa med eksteg, men har inte renoveringsbudget att köpa från Stepkit. Tycker också det verkar bli halt att lägga in eklaminat.

Om trappstegen verkar vara i hyfsat skick under filten, kan man då behandla dem med någon bets eller liknande för att få ett ekliknande utseende på dem?
Osmo har färgade och transparanta dekorvaxer – kan detta vara något?
 
Alla metoder ni kan komma på att ta bort den utan att använda er av lösningsmedel är bra. Limtvätt, T-röd och bensin kan komma till användning när ni fått bort mattan. Då måste ju alla klisterrester bort. Efter det är det bara att börja slipa den fin. När ni fått den fin nog kan ni ju börja titta på lite olika betser.

Jag skulle föreslå en vanlig bets för att sedan lacka med parkettlack tre gånger. Ni kommer inte få tillräcklig slityta med vanliga oljevaxer. Trappstegen slits väldigt väldigt mycket på.
 
och skulle inte det gå att få den fin efter veckor av slipning så man man alltid lägga laminat på trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.