Vi har tagit bort en heltäckningsmatta från furutrappan som går upp till övervåningen. Huset är från 50-talet och troligtvis är heltäckningsmattan insatt på 70- el 80 talet. Furutrappan under är ojämnt nött och det finns lite limrester kvar efter mattan. Trappan ser ut att vara betsad. Jag hade tänkt försöka ta målartvätt och tvätta trappan ren varefter jag betsar den och sen lackar eller oljar den. Tänker jag rätt?
 
I vår trapp låg en plastmatta. Kontaktlimmet + den gamla fernissan under fick vi bort endast med varmluft och sedan tvättade vi med förtunning (& ordentlig mask....). V tog sedan lös både sätt -och plansteg (de steg som gick att ta lös, ca 2/3 - vi har en garderob under trappan), slipade & spikade tillbaka. Mycket jobb men blev kanonfint. Nu är trappan endast såpskurad.
 
En lackad trappa blir farligt hal och metoden kom på 60-talet. Såpade eller linoljefärgsmålade trappor gillar jag men eftersom huset är från 50-talet och du heter 50talsfantast kanske du vill ha mera tidstypisk behandling och då tror jag på fernissa. Det är ju också rätt blankt men inte lika halt som ett lackat och du kan välja "färg" för det ser ju laserat ut nästan. Det skulle inte förvåna mig om det du beskrev under mattan är fernissade trappsteg. Man väljer ton med linoljefärg som man rör ner i fernissan. Det slits rätt fort men du behöver bara stryka på ett nytt lager då.
Oljning är ju lätt att underhålla och inte halt men jag kan inget om historien kring det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.