Håller på med en större utbyggnad. Det mesta börjar bli klart. Men bland det sista jag kommer att göra är att renovera den begagnade trappan vi köpte för att spara lite pengar. 3000 istället för 50000. Dock är ju trappan en "standard" villatrappa anno 70-80 tal, lackad furu.

Min plan är att sätta samma parkett i trappan som vi kommer att ha i resten av den nya delen av huset. Vitmåla vanger och sättsteg och sätta parketten på planstegen. Även om det är megapyssligt att få till planstegen exakt tror jag det går rätt bra. Men det som oroar mig är att få en snygg anslutning mellan plansteg och trappnos.

Tanken är att låta parkettens fjäder "sticka ut" över plansteget och såga en matchande "not" på trappnosen.(äger lyckligtvis en ts55:a) Men går detta att få snyggt för en "relativ" amatör? Handlar väl om att få precision på delar av en mm för att det ska se proffsigt ut.

En snabb ide jag fick precis nu, efter att ha surfat runt här en stund och sett någon som satt halkskyddstejp mellan nos och plansteg är att istället nåta skarven mellan steg och nos.. Skulle detta funka? Tror att det skulle kunna bli snyggt.... Och (relativt) enkelt?
 
Finns annars färdiga trappnosar till parkettgolv att köpa till vissa märken.
 
Men antar att dom kostar som om dom var gjorda i rent guld?
 
jo, de kostar sin vikt i guld.
Jag limmade laminat på vår trappa kant i kant med plansteget och en enkel kakel list som trappnos. Tyvärr blev laminatet halt och därav halkskydden (+ att det dolde små misstag i passform).
 
-> gadu Det var nog från dig jag fick ideen med nåtat(inte helt olikt halkskyddstejp) mellan plansteg och trappnosar. Ingen aning om det skulle funka men väntar fortfarande på om det är ngn som testat. Eller nåt liknande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.