Hej!

Har ett 1+1 fönster som jag renoverat och monterat en glas kassett. Nu blir jag lite fundersam över den alu list som skall monteras i nederkant. Hur skall plast "ploppen" fästas i trä ramen? Känns som jag saknar nått eller fått helt galen plast "plopp"!

Alulist.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser resten av fönstret ut?

Ett sån där strängpressat fönsterbleck ser ju väldigt avancerat ut!
 
Rutan ligger på rygg. Denna listen skall mao täta mot glaset i nederkant.

Alu list2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag misstänker att "plastploppen" inte skall sättas hela vägen.
Utan bara en kort bit i ändarna och på mitten.

Men jag vet uppriktigt sagt inte.
Har själv polska träfönster som är inåtgående, och de har lyckats lösa tätningen på något sätt så att det inte kommer in en droppe, hur mycket det än regnar.
Kan du inte få en monteringsanvisning från fönstertillverkaren?
 
Är det inte bara att dra loss plasten från aluminiumet och skruva fast plasten i karmen?
 
Du ska borra hål i listen och spika dit den, sätt plasten där du spikar och använd spik med packning.
Jag har spik utan packning eftersom regnet inte kommer åt. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har monterat rätt på ditt första inlägg men det saknas en tätningslist mellan list o glas.
 
@ 237 nop inte borra genom.

@vertygsgurun, tätningslisten finns på plats. Men hur skall jag fästa plast ploppen i träkarmen?

@Matti_75 för tajt för att rymma en skruv.

@KoW japp bara 3st på 50cm i mitt fall.

Det jäkliga är att glasfirman har semester stängt v 30-31. Skall kolla med övriga firmor i stan om de har öppet.
 
Redigerat:
Glasmästaren gör som jag har gjort.
Du kan skruva/spika fast plasklipsen i träkarmen och slå dit listen men då är det precision som gäller.
 
Antingen tar du bort plastpropparna från listen och skruvar dit dem först, sen trycker du fast listen ovanifrån i dem.
Är du inte van är risken att du spräcker rutan därför är det "bättre" att borra hål i listen och försänker för rostfri skruv.
 
Problemet var/är att det var så tajt att en skruvskalle inte rymdes. Jag var förbi en glas firma och plast klippset skall spikas. Så det blev lite spik och nu är fönstret på plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.