Jag ska renovera några fönster under semestern, och jag har ett fönster som inte har kitt som dom andra utan har en list mot rutan. Är det kitt under den listen eller hur funkar det? Det är inga energiglas eller så, utan utåtgående vridfönster med två glas. Hur renoverar man sådana?
De övriga fönstren tror jag att jag har kläm på hur jag ska göra, förutom att jag inte hittar nånstans att köpa fönsterstift.

/Jari
 
Redigerat:
Ola78
Om du tittar på fönstret så sitter det en gummilist under listen, den bör du byta ut då det är den som tätar mellan listen och glaset. Undvik också att måla så den då den blir stel och inte lika följsam. Gummilisten kan du köpa hos en glasmästare och de andra listerna kan du klyva till på en brädgård.


Fönsterstift brukar man kunna hitta hos vilken bygghandlare som helst annars har glasmästaren det.
 
Jag har flera fönster som är på samma sätt att de saknar kitt utan har lister fastspikade mot rutan.

Ser inte att det sitter någon gummi-list under men det kanske har gjort det.
Hur som helst undrar jag om det inte är bättre att ta bort listen och kitta istället för att leta rätt på ny gummi-list när man ända ska renovera fönsterna?
 
S sankaboy skrev:
Jag har flera fönster som är på samma sätt att de saknar kitt utan har lister fastspikade mot rutan.

Ser inte att det sitter någon gummi-list under men det kanske har gjort det.
Hur som helst undrar jag om det inte är bättre att ta bort listen och kitta istället för att leta rätt på ny gummi-list när man ända ska renovera fönsterna?
10 år sedan. Hur gjorde du? Jag går i samma fundering för mitt renoveringsprojekt.
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
Lysekilsfärjan Lysekilsfärjan skrev:
10 år sedan. Hur gjorde du? Jag går i samma fundering för mitt renoveringsprojekt.
om någon undrar la jag en gummilist bakom fönstret och spikade upp listerna på nytt. Jag blev nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
Hey hey och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.