T
Hej.

Snart dags att börja renovera originalfönster från 1930-talet. Dessvärre verkar det finnas 2 läger om vad som är absolut bäst när man ska använda linolja, därför tänke jag försöka få synpunkter från er i detta forum, frågorna är som följer:

1: Ska okokt eller kokt linolja användas (om jag väljar att slipa helt rent, använda nytt kitt m.m.-har ett flertal versioner om detta just nu där man är nere på "molekylnivå".....)

2:De flesta är inne på 3 olje-strykningar innan färgen ska appliceras, men vad gäller egentligen med utspädningen (alla anger balsamterpentin- fast i olika utblandningsmodeller typ 50/50% första strykningen, 25%terpentin-75%linolja 2:a samt ren linolja 3:e strykningen, vad är bästa åtgärd här, eller kan man ersätta första utblandningen med T-röd som då dunstar bort helt efter ett tag?).

3: Kan jag påskynda torkprocessen genom att antingen hänga upp bågarna i bastun och köra runt 60*+, alternativt använda fläkt eller riskerar jag att att bågarna då blir skeva istället ?

4: Kan man "impregnera" bågen genom att först strycka med linolja och sen låta bågen ligga i låda med förhöjt lufttryck (c:a 2-3 atmosfärs övertryck ?).

5: Hur mycket kan man värma upp linoljan innan det blir farligt-någon påstår att man lätt kan värma upp den till runt 150* och stryka på bågen samt jobba in detta med en varmluftspistol (ungerfär som gamla träbåtar), och vad gäller då när den är utspädd med balsamterpentin.

Länkar, tips m.m mottages med tacksamhet.

 
  • Gilla
Peter Helling
  • Laddar…
Hej

Kika här http://www.nordicfarmimpex.fi/swe/lin.html
Där ser du att rå linolja är bättre än kokt då den tränger längre/bättre in i trä't.

Antal oljestrykningar är inte intressant, utan man lägger på olja tills trä't slutar "suga", dvs. man lägger på oljan och låter fönstret vila ett par timmar eller mer, sen ser du vart trä't sugit mest olja, lägg på mer olja på det stället som sugit mest och vänta, tills trä't inte suger mer.

Grunda sedan bågen minst 2ggr med utspädd linoljefärg. Du kan späda med både lacknafta och terpentin, kolla här http://www.kulturhantverkarna.se/Produktblad Linoljefarg.pdf

Innan du lägger i glasen rekommenderas att man "förseglar" kittfalsen med shellack eller annan färg så att om bågen suger lite mer olja efter kittning, inte suger olja från kittet som då tappar lite av sin elasticitet.

Ser inget skäl till att värma upp linoljan.

Infosida: http://museet.skelleftea.se/hallahus/stilhistoria/linoljefarg.htm

www.gysinge.nu har lite info i sin bok.

 
T
Tusen tack för snabbt svar och bra länkar, jag fick mina misstankar bekräftade. Anledningen till min fråga om värme är att en del båtägarna som använder linolja kör med varmluftspistol. Blandningen med T-röd härrör från gamla finsnickare som brukar köra en blandning med detta när dom renoverar div möbler.

Jureit skrev att "drömmen skulle vara om bågen kunde ligga i ett oljebad", så vad anser ni då om idén om man tar gamla alu-profiler (ser ut som U:n) kapar dessa och sätter i hop som en stor ram och tätar,-sen häller man i linoljan och lägger ner bågen och låter den ligga någon tim för att suga upp så mycket som det går, då går det inte åt så mycket linolja ?

Att trycka in linoljan borde också gå, man tar då några plyfor och snickar ihop till en låda, sätter på gummilister och några spännband runt och kör in tryckluft med backventil och begränsar trycket med t.ex 3 at tryck och låter den "blöta" bågen ligga där inne ett tag, eller är jag helt uppe på läktaren då.. ( i Ny teknik finns det en artikel på ett svenskt företag som nu lanserar impregnerat trä med linolja, processen är dock en företagshemlighet....?)

Slutligen, eftersom det är yttebågen som tar mest skada/slitage av väder och vind undrar jag om man då kan köra annan typ av färg på enbart innerbågen, eller ska båda bågarna ges samma behandling/process och typ med färg? (tänker mest på torktider och gulfärgning när jag samtidigt målar om ramen invändigt)
 
Ett fönster som jag gjorde iordning så skarpade jag det rent ifrån färg och penslade med en halvolja (50% balsamterpentin och 50% rå linolja). Sedan målade jag iofs med Teknos fönsterfärg och det har inte hänt något med det fönsteret och nu är det 3 år sedan.

Till sommaren så skall hela klädslen på huset bort och norrlands gran skall spikas dit. Denna klädsel skall målas med linolja som är utspädd med 30% balsamterpentin så att det är mättat sedan en andra strykning som är utspädd med 15% alifatnafta. Slutstrykningen sker med outspädd linolja.

Mvh
Jonas
 
TN-Funkis skrev:
Hej.


2:De flesta är inne på 3 olje-strykningar innan färgen ska appliceras, men vad gäller egentligen med utspädningen (alla anger balsamterpentin- fast i olika utblandningsmodeller typ 50/50% första strykningen, 25%terpentin-75%linolja 2:a samt ren linolja 3:e strykningen, vad är bästa åtgärd här, eller kan man ersätta första utblandningen med T-röd som då dunstar bort helt efter ett tag?).

3: Kan jag påskynda torkprocessen genom att antingen hänga upp bågarna i bastun och köra runt 60*+, alternativt använda fläkt eller riskerar jag att att bågarna då blir skeva istället ?

4: Kan man "impregnera" bågen genom att först strycka med linolja och sen låta bågen ligga i låda med förhöjt lufttryck (c:a 2-3 atmosfärs övertryck ?).

5: Hur mycket kan man värma upp linoljan innan det blir farligt-någon påstår att man lätt kan värma upp den till runt 150* och stryka på bågen samt jobba in detta med en varmluftspistol (ungerfär som gamla träbåtar), och vad gäller då när den är utspädd med balsamterpentin.

Länkar, tips m.m mottages med tacksamhet.
OLJA tokar inte, den OXIDERAR med luftens syre så att langa in i bastun hjälper inte!

Att värma oljan är inte lämpligt eftersom oljan föroxideras genom att molekylerna klumpar ihop sig och får sämre inträngning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.