Ska renovera våra gamla fönster (från 30-talet), men har insett att det finns två skolor:
linoljebaserat elle syntetiskt.
Frågade i färgaffären som sålde syntetiskt, naturligtvis var det bäst ;).
Men den gamla skolan säger väl linoljebaserat?

Är det bara en fråga om tycke, eller vad är skillnaden?

Hjälp!
 
Jag renoverar nu ett "söder fönster" som kittades ~1995 med syntetiskt kitt, färgen över kittet har spruckit upp riktigt fult, plus att jag trots idoga försök inte får loss rutorna utan att förstöra dom, och även om rutan är krossad så lossnar knappt kittet, blir flera centimeter långt om man drar i glasbitarna.

Bredvid sitter ett fönster jag kittat med linoljekitt 1999 och där ser fortfarande kittfalsen som ny ut, att grunda med linolja, kitta med linoljekitt och måla med linoljefärg känns i.a.f för mig väldigt rätt.

.........tror ändå att detta syntetiska kitt jag "sanerar" bort från nina fönster är speciellt dåligt, vägrar tro att allt syntetiskt kitt beter sig så >:(
 
Jag har inte haft några problem med att ta bort syntetiskt kitt. Jag skulle rekomendera syntetiskt kitt. Har själv gjort misstaget och satt linoljekitt i mina gamla fönster därför att dom var så från början.
Men nu får jag springa och lappa i kitt överallt eftersom att fåglarna äter upp mitt ett år gammla målade linoljekitt. Dom åt av det förra hösten också. Trodde att dom skulle sluta i år när det hade torkat lite.

Linoljekit bör dessutom torka ca 3 veckor innan det målas. Syntetisk kit brukar bara behöva ett par dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.