Jag har 2 fönsterbågar (2-glas) som är rejält risiga.

Har tagit bort glasrutorna och börjat skrapa färg på bågarna.
Det verkar vara rätt så ok trä på de flesta ställen men nertill på den yttre rutan är det rejält mjukt.

Hur renoverar jag på bästa sätt?

Två skadade fönsterbågar utan glas med flagnande färg och synliga träskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal fönsterbåge med flagnande färg och skadat trä, placerad på en OSB-skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag bara ta bort mjukt dåligt trä och limma på nytt eller bör jag byta hela delar av bågen?
 
Jag var visst lite snabb med min fråga. Efter (extremt) lite letande i andra trådar så finner jag andra med liknande bekymmer och framförallt kloka svar.

Hittade inlägget nedan som länkar till bl.a Gantelius.

Nu ska det snickras

U urker skrev:
Här finns en bra text om fönsterbågar. Samma princip som för karmar. [länk]

Sen finns det väldigt duktiga hantverkare på instagram/facebook som gärna delar med sig också. Den här tex: [länk]

Med reservation för att jag inte är så erfaren själv vill man ha vinklade limytor mellan ändrät, dels för att förlänga limytan och dels för att låsa in halvsulningen mekaniskt istället för bara med lim. D4-lim borde funka fint.
 
Det är väldigt mycket enklare att bara karva bort det ruttna trät och spackla med kemiskt trä och sen slipa+måla. Inte lika korrekt men där jag provat har det hållit i flera år (använde biltematrä).

Lite extremt exempel....
 
T Provrundan skrev:
Det är väldigt mycket enklare att bara karva bort det ruttna trät och spackla med kemiskt trä och sen slipa+måla. Inte lika korrekt men där jag provat har det hållit i flera år (använde biltematrä).

Lite extremt exempel.... [media]
Tack för tipset.

Mina fönster sitter i ett väldigt utsatt läge så jag kör på snickerimetoden. Känns bättre att ha trä hela vägen.
 
snoooze snoooze skrev:
Jag har 2 fönsterbågar (2-glas) som är rejält risiga.

Har tagit bort glasrutorna och börjat skrapa färg på bågarna.
Det verkar vara rätt så ok trä på de flesta ställen men nertill på den yttre rutan är det rejält mjukt.

Hur renoverar jag på bästa sätt?

[bild]
[bild]

Ska jag bara ta bort mjukt dåligt trä och limma på nytt eller bör jag byta hela delar av bågen?
Låt en fönsterrenoverare byta ut det ruttna och gör resten själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.