Jag tänkte ge mig på att lägga om stenläggningen på vår innergård då tjäle och tid har gjort att den i vissa fall lutar mot huset, fått lite saltutfällningar på lecan i krypgrunden som jag tror härrör från det.
Avrinningsrännan är även ovanför plattorna i dagsläget så det är verkligen dags att ta tag i det.

Det verkar vara stenmjöl och stenblandad sand som plattorna ligger på.

Är det "bara" att plocka upp plattorna, raka ut befintligt stenmjöl och fylla upp där det behövs, padda, lägga tillbaka plattorna och foga? Eller behöver man byta ut något av det underliggande materialet?

Stenläggning intill en avrinningsränna med synligt stenmjöl och tecken på förskjutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis upplockade betongplattor nära avrinningsränna på stenmjöl vid behov av omgjord stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innergård med lutar stenläggning mot ett rött hus, synlig avrinningsränna och lövträd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@
Inget behöver bytas ut - bara eventuellt fyllas på..
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Inget behöver bytas ut - bara eventuellt fyllas på..
Antog det med men nytt moment för mig med stenläggning så bäst att fråga
 
Tillägg till mina frågor, jag vill fixa till runt ingången till krypgrunden. Som det ser ut idag så ser det mest ofärdigt ut och om det kommer ett riktigt åskoväder med hällregn så har det en tendens att vilja rinna ner och lägga sig vatten framför luckan då det är en gjuten klack utanför ingången.

Jag tänker att man kanske kunde gräva bort slänten och sätta dit kantelement som man sedan lägger stenläggningen emot och på så vis förhindrar att det rinner ner till luckan.
Det ska även fällas in en avrinningsränna så förhoppningsvis ska det inte rinna dit alls i framtiden.

Någon som har åsikter, tips eller kan visa en bra lösning?

Område utanför krypgrundsingång med ofärdig gjuten klack, grus och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlad ingång till krypgrund vid röd husvägg med gjuten klack och trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.