Har idag en så kallad fransk balkong på mitt hus, alltså en sån som hänger rätt ut i luften på andra våningen. Problemet är att den är i mycket dåligt skick nu. Allt måste bytas inklusive bjälkarna. Men hur är bjälkarna fästa i en sådan konstruktion? Fattar inte hur en sådan balkong sitter fast i väggen...
Till saken hör åxå att jag ska brädsfodra väggen och tilläggs isolera med 45mm ull.

MVH Anders
 
En "fransk"balkong e väll ändå bara en balkongdörr med ett räcke/staket direkt på fasaden typ?

Om de e åsar så går dom ju in i ditt befintliga inne golv... så de båste ju bytas ända därifrån isf. Varför inte bygga en riktig balkong om du ändå ska fixa? :)
 
måtten på den är ca 4m lång och 1,5 bred. Låter ju krångligt om åsarna går ända in i huset... kan bli svårt att byta dem då. När du säger riktig balkong, menar du en på pelare då eller? har tänkt på att sätta pelare/ben som går ner till backen, men har ett fönster på ner våningen ivägen, inte så kul med en pelare mitt framför fönstret....

MVH Anders
 
Nåt måste ju gå in i huset om de på nåt sätt ska kunna hålla upp en balkong utan stolpar. Måtet behöver ju inte va dessamma om du bygger en ny, kanske svårt ändå me fönstret? Bygger du en ny me stolpar bultar du ju bara den i fasaden.
Alternativet utan stolpar e ju att sätta typ konsoller under eller över hmm...
 
Hänger på denna tråd lite, jag letar efter snygga räcken för fransk balkong .. men hittar inte mkt. Har sett sånna med plexi eller dyligt, stilrena. Men vart skall man hitta franska balkongräcken.

Har just nu endast en balkongdörr utan räcke utanför, räcket skruvas sedan fast i fasaden .. ni förstår kanske vilken typ det är.

Tips och länkar vart man hittar snygga (moderna) räcken uppskattas.
 
ok. Men finns det inga mellat reglar som kunde passa till balkar på en sådan balkong? Annars så får det väll bli några stag/konsoller under...

MVH Anders
 
abel48 skrev:
ok. Men finns det inga mellat reglar som kunde passa till balkar på en sådan balkong? Annars så får det väll bli några stag/konsoller under...

MVH Anders
Metall? :D
Grejen e ju å få de å bära..... måste ju in i bjälklaget om du inte ska ha nåra stolpar el konsoller.
Slutar med att de blir en altandörr nere där fönstret va å altan + balkong :)

 
M@ZE skrev:
Hänger på denna tråd lite, jag letar efter snygga räcken för fransk balkong .. men hittar inte mkt. Har sett sånna med plexi eller dyligt, stilrena. Men vart skall man hitta franska balkongräcken.

Har just nu endast en balkongdörr utan räcke utanför, räcket skruvas sedan fast i fasaden .. ni förstår kanske vilken typ det är.

Tips och länkar vart man hittar snygga (moderna) räcken uppskattas.
Skissa på nån egen modell å låt tillverka.... Smeder å finsnickare finns de gott om :)
 
Smiler .. jag håller med dig, men det måste ju finnas nån marknad för detta där man kan kika på olika varianter och få ideér eller rent utav köpa färdiga som passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.